skip to Main Content
Panel FRA Arena

Nakon pet godina organiziranja konferencije prehrambene industrije maloprodaje i robe široke potrošnje u zemljama regije, u Beču je održana 6. FRA Arena (6th International Conference of FMCG, Retail & Agribusiness Industry).

Skup je okupio više od 80 stručnjaka, investitora i poduzetnika iz ovih branši kako bi razmijenili informacije te privukli investitore u regiju, uspostavili novu suradnju i pronašli nova tržišta u regiji i svijetu.

„Proizvodnja hrane i posao vezan uz nju, važna je karika u ekonomijama manje razvijenih tranzicijskih zemalja koje ovise o svojim ruralnim sredinama“, istaknuo je Miljan Ždrale, Voditelj agrobiznisa za Jugoistočnu Europu u Europskoj banci za obnovu i razvoj u Londonu. “Ovdje imamo priliku podijeliti znanja i iskustva kompanija i država u ostvarenju potencijala rasta ovog gospodarskog sektora. Mi u EBRD-u radimo na petogodišnjoj strategiji koja će biti slabog vijeka ako ne dobijemo input od onih koji dolaze iz tog sektora. Mi ih slušamo i naš dijalog je otvoren jer želimo odabrati najbolje alate kako bismo pomogli razvoj”, ističe Ždrale.

„EBRD u slijedećem razdoblju namjerava značajnije promovirati mogućnosti privatnog sektora u sigurnosti hrane, poticati više standarde, pomoći održivi razvoj sektora i razmijeniti znanja“, najavila je Sylvia Gansser-Potts, upravna direktorica u Centru za jugoistočnu Europu EBRD-a u Londonu. “Ova regija nam je važna, što govori i činjenica da smo u proteklih pet godina u nju uložili više od 6,5 milijardi eura. Puno radimo na tome kako bismo napravili dobar omjer između velikih i malih. U suradnji s bankama radimo na projektima koji će omogućiti jeftiniji kapital za male poduzetničke projekte. Potičemo i države da iskoriste novac koji im je na raspolaganju kako bi pomogli gospodarstvu”, naglasila je Sylvia Gansser-Potts.

“Najvažniji pokretači proizvodnje hrane su rast populacije, urbanizacija i starenje stanovništva. Svijet se neće udvostručiti po broju stanovnika, no utjecaj energetskog sektora, proizvodnje biomase i bio goriva, kao i potražnja za hranom više dodane vrijednosti će značajno izmijeniti sliku proizvodnje hrane u svijetu”, ističe Schmidhuber.

JoJosef Schmidhubersef Schmidhuber, zamjenik direktora statističkog odjela UN-ove Organizacije za hranu i poljoprivredu – FAO je istaknuo kako će se svijet do sredine ovog stoljeća suočiti s mnogim problemima. “Najvažniji pokretači proizvodnje hrane su rast populacije, urbanizacija i starenje stanovništva. Svijet se neće udvostručiti po broju stanovnika, no utjecaj energetskog sektora, proizvodnje biomase i bio goriva, kao i potražnja za hranom više dodane vrijednosti će značajno izmijeniti sliku proizvodnje hrane u svijetu”, ističe Schmidhuber.

Dumitru Daniel Botanolu, državni tajnik u Ministarstvu poljoprivrede i ruralnog razvoja Rumunjske ističe kako se tržište hrane mijenja, a cijene proizvoda su sve niže. “Najveća nam je briga navodnjavanje, kao i održivi razvoj te čuvanje zemlje od zagađenja. Upravo zbog toga smo na godišnjoj razini povećali ulaganje u održivu irigaciju na milijardu eura u slijedećih pet godina”, naglašava Botanolu.

Miloš Milovanović, koordinator za FAO i EBRD projekte u Srbije ističe kako su sankcije za Rusiju koju je uvela Europska unija značajno utjecala na proizvođače hrane. “Poljoprivreda koja je jaka i važna u gospodarstvu Srbije dobila je priliku za svoje proizvode, a istovremeno je roba koja je trebala a nije mogla zbog sankcija na tržište Rusije intenzivno pritiskala domaće tržište hrane,“ kaže Miloš Milovanović

Miodrag Kostić, predsjednik MK Grupe ističe kako je izvoz imperativ za sve a velike kompanije a one će imati prednost zbog svoje veličine u konsolidaciji koja se događa na tržištima. “U našoj kompaniji događa se Uberizacija. Nova digitalna era dolazi i moramo se pripremiti za to. Nužno nam je povezivanje s klijentima preko pametnih telefona, a to isto čeka cijelu ekonomiju. Tko to ne bude shvatio propast će”, naglašava Kostić.

Neven Vranković

Neven Vranković, podpredsjednik Atlantic Grupe istakao je kako im veliki problem predstavlja odlazak na neka tržišta regije u kojoj se tretiraju kao stranci iako imaju proizvodne tvrtke u tim zemljama. „Za izravna ulaganja u lokalnu ekonomiju dobivaju se velike potpore. No sve se čini kako bi se ta mala tržišta zaštitila i učinilo sve kako bi se spriječila međunarodna robna razmjena”, upozorava Vranković.

Na skupu se razgovaralo i o mogućnostima rasta u proizvodnji prehrambenih proizvoda, razvoju obiteljskih kompanija, te digitalnim tehnologijama, a prvi dan konferencije je zaključen okruglim stolom na temu Budućnost maloprodaje – prilagodba, inovativnost i digitalizacija.

(Poslovne novine)

Back To Top