Nakon pet godina organiziranja konferencije prehrambene industrije maloprodaje i robe široke potrošnje u zemljama regije, u Beču je održana 6. FRA Arena (6th International Conference of FMCG, Retail & Agribusiness Industry).
Skup je okupio više od 80 stručnjaka, investitora i poduzetnika iz ovih branši kako bi razmijenili informacije te privukli investitore u regiju, uspostavili novu suradnju i pronašli nova tržišta u regiji i svijetu.
„Proizvodnja hrane i posao vezan uz nju, važna je karika u ekonomijama manje razvijenih tranzicijskih zemalja koje ovise o svojim ruralnim sredinama“, istaknuo je Miljan Ždrale, Voditelj agrobiznisa za Jugoistočnu Europu u Europskoj banci za obnovu i razvoj u Londonu. “Ovdje imamo priliku podijeliti znanja i iskustva kompanija i država u ostvarenju potencijala rasta ovog gospodarskog sektora. Mi u EBRD-u radimo na petogodišnjoj strategiji koja će biti slabog vijeka ako ne dobijemo input od onih koji dolaze iz tog sektora. Mi ih slušamo i naš dijalog je otvoren jer želimo odabrati najbolje alate kako bismo pomogli razvoj”, ističe Ždrale.
„EBRD u slijedećem razdoblju namjerava značajnije promovirati mogućnosti privatnog sektora u sigurnosti hrane, poticati više standarde, pomoći održivi razvoj sektora i razmijeniti znanja“, najavila je Sylvia Gansser-Potts, upravna direktorica u Centru za jugoistočnu Europu EBRD-a u Londonu. “Ova regija nam je važna, što govori i činjenica da smo u proteklih pet godina u nju uložili više od 6,5 milijardi eura. Puno radimo na tome kako bismo napravili dobar omjer između velikih i malih. U suradnji s bankama radimo na projektima koji će omogućiti jeftiniji kapital za male poduzetničke projekte. Potičemo i države da iskoriste novac koji im je na raspolaganju kako bi pomogli gospodarstvu”, naglasila je Sylvia Gansser-Potts.
“Najvažniji pokretači proizvodnje hrane su rast populacije, urbanizacija i starenje stanovništva. Svijet se neće udvostručiti po broju stanovnika, no utjecaj energetskog sektora, proizvodnje biomase i bio goriva, kao i potražnja za hranom više dodane vrijednosti će značajno izmijeniti sliku proizvodnje hrane u svijetu”, ističe Schmidhuber.
Josef Schmidhuber, zamjenik direktora statističkog odjela UN-ove Organizacije za hranu i poljoprivredu – FAO je istaknuo kako će se svijet do sredine ovog stoljeća suočiti s mnogim problemima. “Najvažniji pokretači proizvodnje hrane su rast populacije, urbanizacija i starenje stanovništva. Svijet se neće udvostručiti po broju stanovnika, no utjecaj energetskog sektora, proizvodnje biomase i bio goriva, kao i potražnja za hranom više dodane vrijednosti će značajno izmijeniti sliku proizvodnje hrane u svijetu”, ističe Schmidhuber.
Dumitru Daniel Botanolu, državni tajnik u Ministarstvu poljoprivrede i ruralnog razvoja Rumunjske ističe kako se tržište hrane mijenja, a cijene proizvoda su sve niže. “Najveća nam je briga navodnjavanje, kao i održivi razvoj te čuvanje zemlje od zagađenja. Upravo zbog toga smo na godišnjoj razini povećali ulaganje u održivu irigaciju na milijardu eura u slijedećih pet godina”, naglašava Botanolu.
Miloš Milovanović, koordinator za FAO i EBRD projekte u Srbije ističe kako su sankcije za Rusiju koju je uvela Europska unija značajno utjecala na proizvođače hrane. “Poljoprivreda koja je jaka i važna u gospodarstvu Srbije dobila je priliku za svoje proizvode, a istovremeno je roba koja je trebala a nije mogla zbog sankcija na tržište Rusije intenzivno pritiskala domaće tržište hrane,“ kaže Miloš Milovanović
Miodrag Kostić, predsjednik MK Grupe ističe kako je izvoz imperativ za sve a velike kompanije a one će imati prednost zbog svoje veličine u konsolidaciji koja se događa na tržištima. “U našoj kompaniji događa se Uberizacija. Nova digitalna era dolazi i moramo se pripremiti za to. Nužno nam je povezivanje s klijentima preko pametnih telefona, a to isto čeka cijelu ekonomiju. Tko to ne bude shvatio propast će”, naglašava Kostić.
Neven Vranković, podpredsjednik Atlantic Grupe istakao je kako im veliki problem predstavlja odlazak na neka tržišta regije u kojoj se tretiraju kao stranci iako imaju proizvodne tvrtke u tim zemljama. „Za izravna ulaganja u lokalnu ekonomiju dobivaju se velike potpore. No sve se čini kako bi se ta mala tržišta zaštitila i učinilo sve kako bi se spriječila međunarodna robna razmjena”, upozorava Vranković.
Na skupu se razgovaralo i o mogućnostima rasta u proizvodnji prehrambenih proizvoda, razvoju obiteljskih kompanija, te digitalnim tehnologijama, a prvi dan konferencije je zaključen okruglim stolom na temu Budućnost maloprodaje – prilagodba, inovativnost i digitalizacija.
(Poslovne novine)