Netransparentnost podataka o vlasništvu i podataka o poslovnim rezultatima još uvijek su trend u poslovanju medija u Bosni i Hercegovini, Srbiji i Makedniji, potvrđuju rezultati istraživanja koje je Media Net, članica MCA Grupe prikupila u septembru ove godine. Nakon turbulentnog perioda, kazuju rezultati istraživanja, televizija i radio pokazuju znakove stabilizacije i stagnacije, a radio publika iznenađujuće raste u većini zemalja srednje i južnoistočne Europe.
Ukupan promet 35 posmatranih, najuticajnijih medijskih kuća u BiH je u padu proteklih šest godina, a nestabilnost odlikuje priznatu dobit.
- Od 35 najuticajnijih medijskih kompanija u BiH, njih sedam prikazalo je negativan finansijski rezultat za 2015. godinu.
- Sveukupan pregled pokazuje da je ukupan prihod najznačajnijih medija u padu svake godine, a u 2015. godini ostvareno je 86% od prihoda u baznoj, 2010. godini.
- Podaci u finansijskim rezultate poslovanja medija u BiH pokazuju velike promjene iz godine u godinu pri čemu je najbolja godina bila 2014., a najgora 2013. godina.
MCA Grupa, kao vodeća i najveća media intelligence grupacija u regiji, prikupila je podatke i provela niz istraživanja o tržištima na kojima posluje, trendovima u broju medija po zemljama, prihodima i poslovnim rezultatima, vlasničkoj strukturi medija te ulaganjima u zalihe.
Preko svojih 19 ureda koji posluju u 10 evropskih zemalja, Newton Media Grupa prati više od 20.000 štampanih medija, preko 1500 TV i radio stanica te 90.000 internet izvora, filtrirajući, birajući i analizirajući medijske informacije u svrhu media intelligencea kao osnovnog elementa bilo kakvog donošenja odluka.
MCA Grupa specijalizovana je za pružanje media intelligence usluga za tradicionalne medije i društvene mreže lokalnim i međunarodnim klijentima i članica je Newton Media Grupe. Magdalena Horanska, predsjednica Uprave MCA Grupe i potpredsjednica FIBEP-a, najvećeg i najstarijeg udruženja agencija za praćenje medija na svijetu, predstavila je na Weekend Media Festivalu u Rovinju media intelligence rješenja MCA Grupe koja uključuju praćenje i analizu međunarodnih i regionalnih medija, istraživanja tržišta, softver za pretvaranje govora u tekst, arhiviranje medija te usluge savjetovanja i edukacije. Kao kompanija koja gleda u budućnost, Newton Media Grupa objedinila je talent i tehnologiju kako bi pružila rješenja kreirana po mjeri za sve trenutne i buduće medijske potrebe klijenata.
GLOBALNI TRENDOVI
“Nekad su tradicionalni mediji – štampa, televizija i radio, imali značajan uticaj na javno mišljenje. Od tada se puno toga promijenilo pa su online mediji postali puno moćniji. Pružatelji vijesti, portali i društvene mreže su danas glavni izvori informacija za mlađe generacije. Mada su tradicionalni mediji još uvijek veoma važni u našem dijelu Europe, globalni trendovi nas okreću prema Internetu. Istraživačka industrija prolazi kroz iste promjene. Prije 14 godina većina kompanija za praćenje i analizu medija je članke izrezivala iz novina makazama, lijepila isječke na listove papira te ih slala klijentima. Danas se taj proces obavlja digitalno. Ovaj trend digitalizacije medija postavlja mnoge izazove pred kompanije koje pružaju usluge media intelligencea, budući da se broj izvora informacija dramatično povećava,” rekla je Magdalena Horanska pojašnjavajući promjene koje su se dogodile u medijskoj industriji i uticaj tih promjena na istraživačku industriju u protekle dvije decenije.
Magdalena Horanska ukazala je na globalne trendove u medijima poput konvergencije medija, raspršivanja javnosti – uz sve više novih i tradicionalnih medija, postaje sve teže dosegnuti publiku – konsolidaciju medijskih tržišta, kupovanje medija od strane velikih kompanija, te česta uključenost politike u spajanja i akvizicije.
Kad su u pitanju trendovi u srednjoj Evropi, prisutna je sklonost stranih vlasnika da otkupljuju nacionalne medije, i to u većini zemalja. U srednjoj Evropi tržišta su stabilna te je većina informacija o vlasništvu i poslovnim rezultatima transparentna. Internet raste brže nego u južnoistočnoj Evropi, a ulaganja u oglašavanje uglavnom rastu u segmentu Interneta, televizije i radija, dok štampani mediji gube tržišne udjele.
Višegodišnja kriza štampanih medija u južnoistočnoj Evropi ogleda se u njihovom sve manjem broju, smanjenim prihodima i negativnim finansijskim rezultatima, dok zastupljenost Interneta raste na svim tržištima, usporedo s ulaganjima u oglašavanje na internetu.
Primjećeno je više slučajeva u kojima digitalne kompanije kupuju tradicionalne medije jer znaju kako dosegnuti publiku ali im nedostaje sadržaja i trebaju tradicionalne medije.
Medijsko okruženje u Srbiji je turbulentno i dinamično, pri čemu je 414 novih medijskih kompanija osnovano u poslednje 3,5 godine, dok ih je 178 izbrisano iz registra.
U Makedoniji postoji veliki broj televizijskih kanala te je Makedonija na vrhu globalne ljestvice po broju televizijskih stanica po domaćinstvu. Uz to, postoji negativan trend na radijskom tržištu uslijed sve nižeg broja lokalnih i regionalnih radio stanica.
Ukupni prihodi praćenih medija u Bosni i Hercegovini svake su godine niži.
Magdalena Horanska slovenačko je tržište opisala kao transparentno, kazavši da broj medija na tržištu raste od 2007. Ukupni prihodi štampanih medija su u padu, dok prihodi radio i televizijskih medija pokazuju suprotan trend. Medijsko tržište u Sloveniji jasno pokazuje gdje leži budućnost medija – u Internetu, iako prihodi od internet oglašavanja ne rastu toliko brzo koliko se očekivalo.
Hrvatsko tržište se stabilizira oko nižeg stepena prihoda, dok je medijsko okruženje poprilično turbulentno uslijed promjena vlasničkih odnosa.
Glavne promjene na češkom medijskom tržištu rezultat su promjena u strukturama vlasništva.
Medije u Češkoj preuzimaju lokalni poduzetnici, a češke dnevne novine kontroliraju lokalni poduzetnici snažno povezani sa slovačkim medijskim tržištem.
Magdalena Horanska spomenula je da je češko-slovački JOJ Media Housepreuzeo hrvatski dnevnik Novi list, respektabilne novine koje imaju poteškoćama u poslovanju, uz potporu investicijskog fonda J&T.
Novi vlasnik Novog lista, JOJ Media House, u svom portoliu ima nekoliko privatnih slovačkih TV kanala te marketinške kompanije u Češkoj, Austriji i Slovačkoj.
Od svih zemalja u kojima posluje Newton Media Grupa, Poljska ima najveće medijsko tržište. Prema broju prodanih časopisa, strani izdavači drže 76% tržišta štampanih medija u Poljskoj.
Najbrži napredak u industriji media intelligencea i istraživanja zemlja u srednjoj, istočnoj i južnoistočnoj Evropi bilježi Poljska, kaže Horanska i dodaje: “Ako govorimo o medijskim istraživanjima novih vrsta medija kao što su društvene mreže, onda je odgovor Poljska. Upotreba internet kanala i društvenih mreža te s njima povezanih usluga, kao što su istraživanje i analitika društvenih medija, je izrazito razvijena u Poljskoj. Zahtjevi poljskih korisnika vezano uz internetske medije i društvene mreže napredniji su u usporedbi s drugim zemljama. Međutim, ako govorimo o inovacijama i tehnologiji u istraživanju medija, što omogućava ponudu novih proizvoda ili višu kvalitetu postojećih proizvoda, onda bih rekla Hrvatska i Češka. Ove su dvije zemlje tehnološki centar pri razmjeni iskustva i znanja unutar naše grupacije.”
Štampani mediji u Poljskoj bilježe kontinuiran pad, što se ponajviše odnosi na dnevne novine. Čitatelji se sve više okreću Internetu i korištenju mobilnih uređaja, stoga prihodi od internet oglašavanja brzo rastu.