Federalna vlada je na današnjoj sjednici u Mostaru utvrdila Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnim sustavima koji je u primjeni od 1. siječnja 2010. i uređuje, između ostalog, pitanja evidentiranja i kontrole prometa putem fiskalnih sustava gdje je obveza evidentiranja svakog pojedinačno ostvarenog prometa preko fiskalnih uređaja za svaku osobu koja je upisana u odgovarajući registar za promet dobara i pružanje usluga klijentima, osim izuzetih djelatnosti.
Ovo je urađeno s ciljem provođenja opredjeljenja Vlade za smanjenje razvoja „sive ekonomije“, a nakon višegodišnje primjene Zakona od 2010. godine i ukazane potrebe za jačanjem nadzora nad njegovom provedbom i kontrole od strane nadležnih organa kao i strožijih kaznenih mjera za nepoštivanje zakona.
Federalno ministarstvo financija je u cilju otklanjanja nedostataka u važećem Zakonu o fiskalnim sustavima aktivno pripremalo Prednacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnim sustavima, a svoje prijedloge dali su Federalna uprava za inspekcijske poslove i Porezna uprava Federacije BiH
Izmjenama i dopunama zakona se usklađuju novčane kazne s novim Zakonom o prekršajima i propisuju dodatne obveze i nove kaznene odredbe u vezi s tim za proizvođače/zastupnike, servisere i obveznike. Posebno se ove obveze odnose na proizvođače/zastupnike kojim se, između ostalog, propisuje obveza da za vrijeme trajanja registracije neprekidno osiguraju garanciju poslovne banke s klauzulom „bez prigovora“ u visini od 300.000 KM, što predstavlja sredstvo osiguranja za ispunjenje svih obveza propisanih zakonom.
Radi postizanja što većeg stupnja definiranja i proširenja ovlasti inspekcijskih organa u cilju sveobuhvatnih kontrola i efekata u primjeni zakona dodaju se i drugi kontrolni organi koji mogu obavljati nadzor u provedbi ovoga Zakona, te daju ovlasti Poreznoj upravi Federacije BiH i Federalnoj upravi za inspekcijske poslove i kantonalnim upravama za inspekcijske poslove da mogu obvezniku izreći upravnu mjeru zabrane obavljanja djelatnosti u ponovljenim slučajevima prekršaja. Naime, prateći prijedlog kontrolnih organa posebno su definirane odredbe izricanja upravnih mjera zabrane obavljanja djelatnosti u ponovljenim slučajevima prekršaja kako bi bila utvrđena jedinstvena metodologija za sve inspektore u Federaciji BiH za praćenje povratnika u prekršaju, što je već dano u nadležnost inspektorima kroz odredbe Zakona o inspekcijama Federacije BiH i Zakona o Poreznoj upravi Federacije BiH.
Iako je veliki broj obveznika izuzet od obveze fiskalizacije potvrđeni su opravdani razlozi za postojanje fiskalnih sustava u Federaciji BiH. Naime, uvođenjem fiskalnih sustava u Federaciji BiH iskazuje se veći stupanj evidentiranja prometa što je dovelo do povećanja priljeva sredstava u proračun povećanjem stupnja naplate PDV-a obveznika s teritorija Federacije BiH. Ovo povećanje naplate PDV-a je imalo utjecaja na povećanje koeficijenta doznačavanja prihoda s Jedinstvenog računa za Federaciju, koji su do uvođenja fiskalizacije za Federaciju BiH pokazivali stalni pad u korist RS-a, da bi se nakon pune implementacije zakona povećao koeficijent doznačavanja u korist Federacije.
Pored utjecaja na prihode od neizravnih poreza, koji su najznačajniji prihodi svih razina vlasti, potvrđeni su i drugi razlozi za uvođenje fiskalnih sustava u Federaciji BiH, a prije svega zbog smanjenja nelojalne konkurencije, boljeg uređenja tržišta, zaštitite potrošača, registriranja podataka o transakcijama i prometu artikala, povećanja efikasnosti kontrole poreznih obveznika.