Povodom serije napisa koji su se pojavili u određenim medijima a u kojima se Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine spominje u negativnom kontekstu uz seriju optužbi, zbog istinitog informisanja javnosti, oglasilo se rukovodstvo Komore.
“Hajka koja se posljednjih dana putem različitih pojedinaca i raznih medija vodi protiv VTK/STK BIH za cilj ima očuvanje privilegovane pozicije Centra za obrazovanje iz Širokog Brijega kojemu su pojedinci iz bivših struktura Komore omogućili višegodišnji monopolski položaj u oblasti edukacije radnika u transportnom sektoru. Taj monopol nosi sa sobom godišnji prihod od oko pet miliona konvertibilnih maraka. Cilj medijske harange je da se odgodi donošenje pravilnika koji bi uveo reda u proces licenciranja radnika u sektoru transporta koji je do sada omogućavao ogromne zarade privatnoj firmi i nekolicini bivših radnika VTK BiH.
Činjenice su sljedeće: Do 2011. godine VTK BiH je preko svog Instituta za edukaciju – ECOS, bila zadužena za licenciranje vozača. Tadašnji direktor Instituta bio je Faruk Jašarević, a njegov prvi saradnik Velibor Peulić. Simptomatično je da Jašarević nije Komoru prijavio na konkurs u cilju nastavka obavljanja ovog posla, čime je omogućeno da privatna firma Centar za edukaciju iz Širokog Brijega dobije monopolski položaj i unosan biznis. Zauzvrat, ovaj dvojac je dobio povlašten položaj u Centru, a Peulić je i predavač na fakultetu koji djeluje pod patronatom Centra.
U svakom slučaju, ovo ima za posljedicu krajnje nepogodnu situaciju za vozače i kompanije koje se bave prijevozom. Svaki vozač svake godine je dužan da polaže ispite – isključivo u ovom centru i nigdje drugo – i da za certifikat koji će dobiti plati oko 400 KM. Da stvar bude još nelogičnija, ovakvom licenciranju su na godišnjem planu podređeni i vlasnici firmi koje se bave transportom, samo što njihova licenca košta oko 1.700 KM. Pretpostavlja se da ovaj posao na koji Centar ima monopol, donosi profit oko pet miliona maraka godišnje, jer svaki vozač godišnje prolazi istu obuku!!! VTK BiH preko svojih članica iz sektora transporta ima saznanja da se licence vozačima dijele po hotelima, kafanama, restoranima, čak i parkinzima, odnosno da je proces obrazovanja koje provodi Centar za obrazovanje najobičnija farsa.
Odluka po kojoj Centar za obrazovanje Široki Brijeg ima monopol u ovoj oblasti istekla je 2015. godine i od tada VTK BiH pokušava da promijeni stanje u korist kompanija i radnika, onosno da liberalizuje uslove, posao demonopolizuje na način da i druge institucije mogu izdavati licence, a to se može postići izmjenom pravilnika o licenciranju.
Promjena ovog pravilnika je u nadležnosti Ministarstva transporta i komunikacija BiH, odnosno sekratara ministarstva Igora Pejića koji je imenovan za predsjednika Radne grupe za izmjenu ovog pravilnika. Indikativno je da novi pravilnik nije donešen već tri godine. Iako je riječ o vrlo važnom poslu, ova radna grupa se nije sastala pola godine, što nama u Komori daje pravo da sumnjamo da će na snazi i dalje ostati stari pravilnik i da će ovaj unosan posao i dalje raditi Centar za obrazovanje iz Širokog Brijega.
VTK BiH se u ovoj radnoj grupi i općenito zalaže da se proces licenciranja umjesto godišnje provodi svake četiri godine, da se uslovi za licenciranje vozača izmjene kako bi relevantne institucije poput saobraćajnih fakulteta i dr. mogle licencirati vozače, da se cijela oblast reguliše na transparentniji način koji bi doveo do ušteda vozačima i privrednim subjektima u ovom sektoru.
Ako se sve navedeno uzme u obzir, komičnim se čine javna istupanja delegata u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH, gospodina Marija Karamatića koji svoju akademsku karijeru rješava upravo u Centru, gdje bi ovih dana trebao dobiti diplomu. Delegat Karamatić je očigledno zloupotrebljen kako bi, zarad tobožnje zaštite javnosti, ovih dana dizao pritisak prema Komori, iznoseći navode koji nemaju nikakve veze sa istinom, te pokazujući opšte nepoznavanje pravnog okvira BiH. Tako, delegat Karamatić pita zašto VTK BiH ne podnosi izvještaje Vijeću ministara BiH. Opšte je poznato da je VTK BiH nevladina organizacija koju plaćaju njeni članovi, da se ne finansira iz budžeta institucija BiH. Za namjenska sredstva koja dobije iz državnog budžeta, VTK BiH redovno šalje detaljne izvještaje prema izvršnoj vlasti na nivou BiH, kojoj redovno dostavlja i godišnji finansijski izvještaj. Nadalje, delegat Karamatić tvrdi da je Komora prenijela poslove detašmana na entitetske komore, a kao parlamentarac treba i mora znati da je zakonom koji je upravo donijela PS BiH propisano da detašmane na krajnje korisnike dijele entiteti.
Uzgred da napomenemo da od 2012. godine u podjeli detašmana nije bilo značajnijih primjedbi, što se ne može reći za period prije 2012. godine.
Komisija za saobraćaj i komunikacije PS BiH zatražila je od Komore informaciju sa analizom o „svim administrativnim i stručnim poslovima koje u ime Ministarstva transporta i komunikacija BiH obavljaju druge institucije i tijela“, a koje se tiču oblasti homologacije i sertifikovanja vozila, usklađivanja međunarodnih i međuentitetskih autobuskih redova vožnje, obavljanja poslova stručnog osposobljavanja upravitelja i vozača u međunarodnom drumskom prevozu, te načina na koji je izvršena dodjela javnih ovlaštenja te sprovođenja datih ovlaštenja.
Zbog bojazni da će informacija pokazati stvarno stanje i poremetiti planove određenih interesnih grupa, krenula je i trenutna hajka na Komoru.
Da zaključimo: Medijski pritisak na Komoru ide u smjeru da se odgodi donošenje pravilnika o licenciranju za narednu godinu koja je izborna, što bi vjerovatno odgodilo regulisanje procesa sertifikovanja za godinu poslije izbora i formiranja novog Vijeća ministara. To znači da bi se postojeća situacija protegnula na još barem dvije godine i deset miliona maraka bi otišlo u poznate džepove.
Stoga, pozivamo Ministarstvo transporta i komnikacija BiH, odnosno sekretara Igora Pejića kao predsjednika radne grupe, da bez daljnjeg odugovlačenja završi rad na izradi novog pravilnika o licenciranju, čime bi se skinula sumnja o umiješanosti pojedinaca iz ministarstva u ovaj nečasni posao.
Vanjskotrgovinska komora BiH ovim putem poručuje organizatorima ove hajke da neće popustiti, te da će i dalje insistirati na iznalaženju kvalitetnijih rješenja i zaštite interesa svojih članica u svim sektorima. VTK BiH će javnost i vlasti u BiH na svim nivoima nastaviti informisati o problemima i rješenjima istih, sviđalo se to pojedinim zainteresovanim grupacijama ili ne”, navodi se u saopćenju.