skip to Main Content

PITANJE: Odlučujući o žalbi drugoplasiranog kandidata prijavljenog na javnom konkursu za popunu radnih mjesta prijem državnih službenika, izjavljenoj na rješenje o postavljenju državnog službenika, drugostepeni organ – Odbor državne službe za žalbe FBiH je poništio rješenje o postavljenju prvoplasiranog kandidata na mjesto državnog službenika i predmet vratio prvostepenom organu na ponovni postupak.

S obzirom na to da je navedenim konačnim rješenjem Odbora državne službe za žalbe FBiH odlučeno o osnovanosti žalbe na prvostepeno meritorno rješenje, na način da je tim rješenjem odlučeno o zakonitosti rješenja o postavljenju prvoplasiranog kandidata na mjesto državnog službenika (što je glavna stvar u tom postupku), te da je u tom rješenju data meritorna ocjenu žalbenih navoda te istim uvažena žalba a ne odbačena (kao npr. nedopuštena ili kao izjavljena od neovlaštene osobe ili kao neblagovremena), smatramo da je drugostepeni organ tim rješenjem rješavao u meritumu.

Vezano za naprijed navedeno konačno rješenje Odbora državne službe za žalbe FBiH, te pitanje koje se postavlja, također smatramo da je navedenim konačnim rješenjem odlučeno o statusu državnog službenika tj. o pravu stranke na zaposlenje u organu državne službe, a ne o pravu i obavezi iz već zasnovanog radnog odnosa. Ovo iz razloga što rješenjem o postavljenju državnog službenika se ne zasniva radni odnos, nego se takav odnos zasniva polaganjem zakletve vjernosti državnog službenika pred rukovodiocom organa državne službe U vezi sa ovom tvrdnjom također ističemo da odedbama Zakona o državnoj službi FBiH nije određen karakter rješenja o postavljenju državnog službenika, niti je tim Zakonom određeno u kojem postupku se preispitivaju konačne Odluke Odbora za žalbe FBiH o žalbama na rješenja o postavljenju državnog službenika (da li se te odluke preispitivaju u upravnom sporu ili u parničnom postupku), kao što je to na primjer određeno Zakonom o državnim službenicima Republike Srpske, odredbom člana 38. stav 3. tog Zakona kojom je određeno da: „Žalba se podnosi Odboru, izuzev ako je riječ o državnim službenicima koje postavlja Vlada, a koji protiv rješenja o postavljenju mogu pokrenuti upravni spor u roku od 30 dana od dana prijema rješenja“, što znači da rješenje o postavljenju prema tom Zakonu je upravni akt, te  za razliku od Zakona o državnoj službi u institucijama BiH, odredbe člana 1. stav 2. tog Zakona kojom je određeno da: „Državni službenik je lice postavljeno upravnim aktom na radno mjesto u državnoj službi, u skladu sa zakonom“.

– Pored toga, Zakonom o upravnim sporovima u članku 1. je propisano da se sudska zaštita prava građana vezana za obaveze pojedinaca i pravnih osoba u pojedinačnim upravnim stvarima ostvaruje u upravnim sporovima, a sudska zaštita protiv rješenja donesenog u upravnoj stvari postavljenja državnog službenika na temelju Zakona o državnoj službi FBiH nije osigurana izvan upravnog spora, za razliku od predmeta u kojima se odlučuje o prijedlogu za poništenja javnog natječaja prvostupanjskog organa i proglašenja nezakonitim odluka prvostupanjskog organa donesenih povodom istog natječaja. 

– Također, federalnim zakonom nije isključeno vođenje upravnog spora protiv akta kojim se odlučuje o statusnom pravu državnog službenika, jer samo se federalnim zakonom može isključiti vođenje upravnog spora protiv takvog upravnog akta.

            – Osim toga, rješenje o postavljenju državnog službenika nema političko-pravno obilježje jer se ne radi o dominantnom diskrecijskom odlučivanju i polivalentnoj proceduri primjerenoj donošenju političkih odluka da bi zbog toga bilo potpuno izuzeto od sudske kontrole zakonitosti u upravnom sporu.

Prednje pogotovo što odredbama člana 3. Zakona o državnoj službi u FBiH uređeno je pitanje zapošljavanja državnih službenika: (1) Zapošljavanje i unaprijeđenje profesionalne karijere državnog službenika temelji se na javnom konkursu i profesionalnoj sposobnosti; (2) Zapošljavanje u organima državne službe vrši se samo na osnovu javnog konkursa i ispunjavanja uslova i kriterija propisanih ovim zakonom i posebnim zakonom, te u skladu sa kriterijima propisanim podzakonskim propisima donesenim na osnovu zakona“

Osim toga, odredbe člana II/2. Ustava Federacije BiH (prema kojim svi građani u Federaciji BiH imaju pravo, pod jednakim uvjetima, učestvovati u obavljanju javnih poslova i biti primljeni u javne službe) prilikom postavljenja državnog službenika temeljem javnog konkursa isključuju mogućnost selekcije slobodnim izborom kandidata, odnosno isključuju mogućnost diskrecijskog odlučivanja.

            – Kao važno, ističemo, da rješenje o postavljenju državnog službenika se ne donosi neposredno na temelju ustavnih ovlaštenja da zbog toga ne bi došlo pod režim sudske kontrole zakonitosti u upravnom sporu, s obzirom na to da samo akti koji su doneseni “neposredno na temelju ustavnih ovlaštenja” ne dolaze pod režim sudske kontrole zakonitosti u upravnom sporu, te da pravni temelj o nadležnosti za donošenje rješenja o postavljenju državnog službenika i uvjeti odlučivanja o toj stvari su utvrđeni izričito u federalnom zakonu i drugim propisima, a ne u Ustavu Federacije, odnosno ustavima kantona-županija.

S obzirom na izloženo, da li je rješenje o postavljenju državnog službenika u Federaciji Bosne i Hercegovine upravni akt?

 

ODGOVOR:

 

Ovaj sadržaj je dostupan samo pretplatnicima!
PRIJAVITE SE

Ako ste zainteresovani za pretplatu kontaktirajte nas na mail: prodaja@privrednastampa.biz

PRETPLATA NA ČASOPIS ZIPS

PRETPLATA NA ČASOPIS SUDSKA PRAKSA

Časopis ZIPS

Back To Top