Page 55 - ZIPS BROJ 1430
P. 55

USTAVNO SUDSTVO












            služi za održavanje pravne hijerarhije. Mogućnost   Ustavni sud  je samo imao nadležnost da da svoju
            usklađivanja svih akata vlasti sa ustavom opravdava   ocjenu da li postoje uslovi za primjenu navedenog
            hijerarhijsku strukturu pravnog poretka koja pred-  zakona u Republici Srpskoj, jer je ovaj sud  garant
            stavlja suštinu ustavnosti. Zbog toga pravni poredak i   i zaštitnik Ustava. Naravno, i u tom slučaju se ispituje
            uspostavlja mehanizme za otklanjanje neustavnosti i   da li je ovaj zakon u saglasnosti sa Ustavom i da li je
            nezakonitosti. Apstraktna normativna kontrola je su-  u suprotnosti sa zakonima i drugim propisima koje je
            štinska djelatnost ustavnog sudstva. Ustavni sudovi   donijela Skupština srpskog naroda u Bosni i Hercego-
            kao najviši autoriteti kontrole i zaštite ustavnosti i za-  vini odnosno Narodna skupština Republike Srpske.
                                                      4
            konitosti tumače ustav, ali su ipak njemu podređeni.    Zakon o obligacionim odnosima bivše SFRJ  do-
                                                                                                7
               Kada je riječ o domašaju kontrole ustavnosti   nesen je i stupio na snagu 1978. godine. Član 12.
            zakona postavlja se pitanje mogućnosti i cjelishod-  Ustavnog  zakona  za  provođenje  Ustava  Republike
            nosti kontrole zakona usvojenih prije donošenja us-  Srpske  nije generalno odredio da se zakoni i drugi
                                                               8
            tava. Ako se posmatra logički, kontrola bi se trebala   propisi SFRJ i SR BiH preuzimaju u pravni sistem Re-
            protezati samo na zakone koji su doneseni poslije   publike Srpske, nego samo da će se do donošenja
            stupanja ustava na snagu. Ispitivanje ustavnosti ra-  odgovarajućih zakona i drugih propisa Republike
            nije donesenih zakona bi bilo bez smisla.     primjenjivati zakoni i drugi propisi SFRJ i SR BiH
                                             5
                                                                                 9
               Po našem mišljenju Ustavni sud nije nadležan za   pod određenim uslovima.  Ovo je urađeno da ne
            apstraktno (neposredno) ispitivanje ustavnosti na-  bi nastupio pravni vakuum dok Republika Srpska ne
            vedenih članova Zakona o obligacionim odnosima   donese svoje propise. Velika pravna praznina se nije
            bivše SFRJ, kao što je to učinio u konkretnom sluča-  mogla  odmah  popuniti  novim  propisima.  Poznato
            ju. Kada se takva nadležnost prihvati, onda se mogu   je da veliki broj instituta građanskog prava nije zavi-
            i kasirati (staviti van snage) članovi koji nisu ustavni,   san od karaktera određene zajednice, pa su postojali
            što bi u ovom primjeru bilo zaista apsurdno. Kako bi   uslovi za njihovu primjenu. Dozvoljavanje primjene
            se moglo pravdati i obrazlagati da je tako nešto i uči-  ranijih propisa međutim ne znači njihovo izjedna-
                                                                                 10
            njeno? Na sreću, to se ipak nije dogodilo i zauzet je   čavanje sa novim propisima.  Oni su izgubili svoju
            većinski stav da su ovi članovi u saglasnosti sa Usta-  važnost kao norme, ali su se i dalje mogli primjenji-
            vom Republike Srpske, pa inicijativa podnosioca nije   vati svojim sadržajem ako udovoljavaju postavlje-
            prihvaćena.                                   nim uslovima. Dakle, da bi mogli djelovati u našem
               U ovom predmetu tražena je ocjena ustavno-  pravnom sistemu, oni moraju zadovoljavati propisa-
            sti zakonskih odredbi koje datiraju iz vremenskog   ne uslove. Ako to nije slučaj, Ustavni sud ih ne može
                                                                                                 11
            perioda koji je bio mnogo ranije nego što je Ustav   staviti van snage u postupku ocjene sa Ustavom.  Ti
            Republike Srpske (Ustav) donesen i stupio na snagu.   propisi su nastavili svoju funkciju dopunskog izvo-
            Naravno da zakonodavac iz 1978. godine nije mo-  ra prava dok god su postojale pravne praznine koje
            gao da ima u vidu odredbe Ustava iz 1992. godine.   su se njima trebale popunjavati. Donošenjem novih
            Ustavni sud ne može ocjenjivati ustavnost odredbi   propisa smanjivale su se te praznine, a tako se sma-
            za koje se pretpostavlja da su prekršile određeno   njivala i mogućnost za primjenu zakona i propisa iz
                                                                     12
            pravo, jer u to vrijeme ta prava nisu bila određena,   bivšeg prava.  Sličnu odredbu je nekada sadržavao
            a ni garantovana Ustavom usljed činjenice da i sam
            Ustav nije postojao. Dakle, zahtjev je ratione tempo-  nego što je Konvencija stupila na snagu.
            ris neprihvatljiv u odnosu na Ustav.          7  Jedinstveno mišljenje je da je taj zakon spomenik pravne kul-
                                         6
                                                          ture i najbolji zakon iz građanske oblasti u bivšoj državi.
                                                          8  Službeni glasnik RS broj: 21/92.
            4  R. Kuzmanović, Uloga ustavnih sudova i Ustavnog suda Re-
                                                          9  I. Babić, Nadležnost Republike Srpske da uređuje građansko-
            publike Srpske u zaštiti ustavnosti i zakonitosti, Pravni život, br.
            12/98, str. 116.                              pravne odnose, u:  Zbornik radova  „Podjela nadležnosti između
                                                          institucija Bosne i Hercegovine i entiteta“, Banja Luka, 1999, str.
            5  G. Mijanović, Kontrola ustavnosti zakona, Srpsko Sarajevo,
            2000, str. 147.                               127-128.
                                                          10  Vid. M. Konstantinović, Stara „Pravna pravila i jedinstvo prava“,
            6  Vid. presudu Evropskog suda za ljudska prava  br. 59532/00 od
            29. 7. 2004. (Blečić protiv Hrvatske) u kojoj je taj sud oglasio zaht-  Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, br. 3-4/82, str. 540-548.
            jev neprihvatljivim, jer odredbe Evropske konvencije o ljudskim   11  Tako i N. Gavella, Privatno pravo, Zagreb, 2019, str. 106.
            pravima  ne obavezuju zemlje potpisnice u odnosu na akte koji   12  Norme bivšeg prava su slabije od svih koje izviru iz bilo kojeg
            su doneseni ili pravne situacije koje su prestale da postoje prije   propisa novog prava, pa i propisa najnižeg ranga. One izviru iz   55
             ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60