Page 56 - ZIPS BROJ 1430
P. 56

USTAVNO SUDSTVO









                     i član 4. Zakona o nevažnosti pravnih propisa donije-  da Ustavni sud nije nadležan da sa predloženog as-
                     tih prije  6. 4. 1941. godine i za vrijeme neprijateljske   pekta ocjenjuje odredbe zakona (i da ih, eventualno,
                     okupacije  koji je omogućio primjenu pravnih pra-  stavlja van snage) koga Republika Srpska nije ni do-
                             13
                     vila iz zakona koji su izgubili pravnu snagu. Ona su   nijela, a ni preuzela i koji je donesen prije stupanja
                     dugo bila izvor prava za veliki dio građanske materije.   na snagu Ustava Republike Srpske iz 1992. godi-
                        Republika Srpska nije donijela Zakon o obli-  ne. Kao što smo već naveli, kontrola ustavnosti bi se
                     gacionim odnosima, a nije ga ni preuzela u svoj   trebala protezati samo na zakone koji su doneseni
                     pravni sistem,  pa  Ustavni sud, po našem mišlje-  nakon stupanja tog ustava na snagu. Zakoni koji
                                 14
                     nju, nije nadležan da ga ocjenjuje na traženi način i   nisu u saglasnosti sa kasnije donesenim ustavom su,
                     da se upušta u meritum stvari.  Ovaj sud samo ima   faktički, derogirani neposredno ustavom i ispitivanje
                                              15
                     nadležnost da da svoje mišljenje da li su ispunjeni   njihove ustavnosti ne bi ni imalo smisla.
                     uslovi za njegovu primjenu u Republici Srpskoj,
                     shodno navedenom članu 12. Ustavnog zakona za   Zaključak
                     provođenje Ustava Republike Srpske.
                        Republika Srpska je prećutno prihvatila ovaj za-  Propisi bivše SFRJ i SRBiH su izgubili svoju važnost
                     kon kao da ga je ona donijela, a zatim je vršila nje-  kao norme, ali se i dalje mogu primjenjivati svojim
                     gove izmjene i dopune (?!!!).  Za navedeni postupak   sadržajem ako udovoljavaju propisanim uslovima.
                                           16
                     zakonodavca ne postoji ustavni ni zakonski osnov. Ne   Republika Srpska nije donijela Zakon o obligacionim
                     postoji faktičko preuzimanje zakona. To je strogo for-  odnosima, a nije preuzela u svoj pravni sistem ni za-
                     malan postupak. Pošto Republika Srpska nije donije-  kon iz te oblasti koji je donijela bivša država (1978.),
                     la, a ni preuzela ovaj zakon, nije ga mogla ni mijenjati   pa  Ustavni sud, po našem mišljenju, nije nadležan
                     niti dopunjavati. Narodna skupština Republike Srpske   da ga ocjenjuje na traženi način i da se upušta u me-
                     može na propisani način zakone SFRJ i SR BiH preu-  ritum stvari. Ovaj sud samo ima nadležnost da da
                     zeti kao republičke, a zatim donositi njihove izmjene   svoje mišljenje da li su ispunjeni uslovi za njegovu
                     i dopune, jer ne postoje prepreke da se ovi zakoni   primjenu kao dopunskog izvora prava u Repu-
                     preuzmu kao republički. Međutim, ona to nije učinila.   blici Srpskoj, shodno članu 12. Ustavnog zakona za
                     Pravnotehnički, za tako nešto nije bilo prepreka.   provođenje Ustava Republike Srpske.
                        Osporene odredbe Zakona o obligacionim od-   U pogledu domašaja kontrole ustavnosti zako-
                     nosima (članovi 155. i 200. st. 1.) koje su bile predmet   na postavlja se i pitanje mogućnosti i cjelishodnosti
                     vođenja navedenog postupka pred sudom nisu bile   kontrole zakona usvojenih prije donošenja određe-
                     predmet kasnijih izmjena i dopuna koje je donijela   nog ustava. Logički posmatrano, kontrola bi se tre-
                     Republika Srpska,  nego su dio osnovnog teksta tog   bala protezati samo na zakone koji su doneseni po-
                                   17
                     zakona, dakle, donesene su još 1978. godine, kada je   slije stupanja ustava na snagu. Ispitivanje ustavnosti
                     taj zakon donesen i stupio na snagu. Nema sumnje   ranije donesenih zakona bi bilo bez smisla. Ustavni
                                                                  sud  ne može ocjenjivati  ustavnost takvih odredbi
                     Ustavnog zakona za provođenje Ustava Republike Srpske, ako su   zakona za koje se pretpostavlja da su prekršile odre-
                     ispunjene pretpostavke koje omogućavaju njihovu primjenu.
                                                                  đeno pravo,  jer u to vrijeme ta prava nisu bila odre-
                     13  Službeni list SFRJ br. 86/46.            đena, a ni garantovana ustavom usljed činjenice da
                     Ovim zakonom je prekinut kontinuitet sa starim pravom. Pre-
                     dratni pravni propisi su izgubili pravnu snagu, dok se pravni   i sam ustav nije postojao. Dakle, takav zahtjev je i
                     propisi doneseni za vrijeme okupacije proglašavaju neposto-  ratione temporis neprihvatljiv u odnosu na kasnije
                     jećim (uzima se kao da nisu ni bili doneseni).  doneseni ustav.
                     14  Tako i I. Babić, Građansko pravo, knjiga I, Uvod u građansko   Zbog svega navedenog smatram da Ustavni sud
                     pravo, Banja Luka, 2011, str. 50-51 i S. Stanišić, Obligaciono pra-  nije bio  nadležan za  donošenje navedene odluke
                     vo, Opšti dio, Knjiga prava, Banja Luka, 2019, str. 101.  odnosno za traženu apstraktnu ocjenu ustavnosti
                     15  Ustavni sud je mišljenja da je ovaj zakon  faktički preuzet u
                     pravni sistem Republike  (v. odluke tog suda broj: U-41/03, 13/08,   odredaba Zakona o obligacioniom odnosima bivše
                     71/11 i 59/16) sa čim se iz navedenih razloga nismo mogli složiti.  SFRJ, ali je svakako nadležan da da svoju ocjenu da li
                     16  Službeni glasnik RS br. 17/93, 3/96, 39/03 i 74/04.  su ispunjeni uslovi za njegovu primjenu u Republici
                     Vidi. M. Bevanda, Obveznopravno uređenje u Bosni i Hercegovi-  Srpskoj sa aspekta Ustavnog zakona za provođenje
                     ni, Mostar, 2013, str. 129-135.              Ustava Republike Srpske.
                     17  U pogledu tih odredbi ovaj sud bi bio nadležan.

              56
                                                                               ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61