Page 56 - ZIPS BROJ 1430
P. 56
USTAVNO SUDSTVO
i član 4. Zakona o nevažnosti pravnih propisa donije- da Ustavni sud nije nadležan da sa predloženog as-
tih prije 6. 4. 1941. godine i za vrijeme neprijateljske pekta ocjenjuje odredbe zakona (i da ih, eventualno,
okupacije koji je omogućio primjenu pravnih pra- stavlja van snage) koga Republika Srpska nije ni do-
13
vila iz zakona koji su izgubili pravnu snagu. Ona su nijela, a ni preuzela i koji je donesen prije stupanja
dugo bila izvor prava za veliki dio građanske materije. na snagu Ustava Republike Srpske iz 1992. godi-
Republika Srpska nije donijela Zakon o obli- ne. Kao što smo već naveli, kontrola ustavnosti bi se
gacionim odnosima, a nije ga ni preuzela u svoj trebala protezati samo na zakone koji su doneseni
pravni sistem, pa Ustavni sud, po našem mišlje- nakon stupanja tog ustava na snagu. Zakoni koji
14
nju, nije nadležan da ga ocjenjuje na traženi način i nisu u saglasnosti sa kasnije donesenim ustavom su,
da se upušta u meritum stvari. Ovaj sud samo ima faktički, derogirani neposredno ustavom i ispitivanje
15
nadležnost da da svoje mišljenje da li su ispunjeni njihove ustavnosti ne bi ni imalo smisla.
uslovi za njegovu primjenu u Republici Srpskoj,
shodno navedenom članu 12. Ustavnog zakona za Zaključak
provođenje Ustava Republike Srpske.
Republika Srpska je prećutno prihvatila ovaj za- Propisi bivše SFRJ i SRBiH su izgubili svoju važnost
kon kao da ga je ona donijela, a zatim je vršila nje- kao norme, ali se i dalje mogu primjenjivati svojim
gove izmjene i dopune (?!!!). Za navedeni postupak sadržajem ako udovoljavaju propisanim uslovima.
16
zakonodavca ne postoji ustavni ni zakonski osnov. Ne Republika Srpska nije donijela Zakon o obligacionim
postoji faktičko preuzimanje zakona. To je strogo for- odnosima, a nije preuzela u svoj pravni sistem ni za-
malan postupak. Pošto Republika Srpska nije donije- kon iz te oblasti koji je donijela bivša država (1978.),
la, a ni preuzela ovaj zakon, nije ga mogla ni mijenjati pa Ustavni sud, po našem mišljenju, nije nadležan
niti dopunjavati. Narodna skupština Republike Srpske da ga ocjenjuje na traženi način i da se upušta u me-
može na propisani način zakone SFRJ i SR BiH preu- ritum stvari. Ovaj sud samo ima nadležnost da da
zeti kao republičke, a zatim donositi njihove izmjene svoje mišljenje da li su ispunjeni uslovi za njegovu
i dopune, jer ne postoje prepreke da se ovi zakoni primjenu kao dopunskog izvora prava u Repu-
preuzmu kao republički. Međutim, ona to nije učinila. blici Srpskoj, shodno članu 12. Ustavnog zakona za
Pravnotehnički, za tako nešto nije bilo prepreka. provođenje Ustava Republike Srpske.
Osporene odredbe Zakona o obligacionim od- U pogledu domašaja kontrole ustavnosti zako-
nosima (članovi 155. i 200. st. 1.) koje su bile predmet na postavlja se i pitanje mogućnosti i cjelishodnosti
vođenja navedenog postupka pred sudom nisu bile kontrole zakona usvojenih prije donošenja određe-
predmet kasnijih izmjena i dopuna koje je donijela nog ustava. Logički posmatrano, kontrola bi se tre-
Republika Srpska, nego su dio osnovnog teksta tog bala protezati samo na zakone koji su doneseni po-
17
zakona, dakle, donesene su još 1978. godine, kada je slije stupanja ustava na snagu. Ispitivanje ustavnosti
taj zakon donesen i stupio na snagu. Nema sumnje ranije donesenih zakona bi bilo bez smisla. Ustavni
sud ne može ocjenjivati ustavnost takvih odredbi
Ustavnog zakona za provođenje Ustava Republike Srpske, ako su zakona za koje se pretpostavlja da su prekršile odre-
ispunjene pretpostavke koje omogućavaju njihovu primjenu.
đeno pravo, jer u to vrijeme ta prava nisu bila odre-
13 Službeni list SFRJ br. 86/46. đena, a ni garantovana ustavom usljed činjenice da
Ovim zakonom je prekinut kontinuitet sa starim pravom. Pre-
dratni pravni propisi su izgubili pravnu snagu, dok se pravni i sam ustav nije postojao. Dakle, takav zahtjev je i
propisi doneseni za vrijeme okupacije proglašavaju neposto- ratione temporis neprihvatljiv u odnosu na kasnije
jećim (uzima se kao da nisu ni bili doneseni). doneseni ustav.
14 Tako i I. Babić, Građansko pravo, knjiga I, Uvod u građansko Zbog svega navedenog smatram da Ustavni sud
pravo, Banja Luka, 2011, str. 50-51 i S. Stanišić, Obligaciono pra- nije bio nadležan za donošenje navedene odluke
vo, Opšti dio, Knjiga prava, Banja Luka, 2019, str. 101. odnosno za traženu apstraktnu ocjenu ustavnosti
15 Ustavni sud je mišljenja da je ovaj zakon faktički preuzet u
pravni sistem Republike (v. odluke tog suda broj: U-41/03, 13/08, odredaba Zakona o obligacioniom odnosima bivše
71/11 i 59/16) sa čim se iz navedenih razloga nismo mogli složiti. SFRJ, ali je svakako nadležan da da svoju ocjenu da li
16 Službeni glasnik RS br. 17/93, 3/96, 39/03 i 74/04. su ispunjeni uslovi za njegovu primjenu u Republici
Vidi. M. Bevanda, Obveznopravno uređenje u Bosni i Hercegovi- Srpskoj sa aspekta Ustavnog zakona za provođenje
ni, Mostar, 2013, str. 129-135. Ustava Republike Srpske.
17 U pogledu tih odredbi ovaj sud bi bio nadležan.
56
ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine