Page 27 - ZIPS BROJ 1430
P. 27
RAČUNOVODSTVO
obračuna, ovaj suvremeni koncepti informacijske Poseban naglasak kod procesa Target Costing-a
podrške upravljanja troškovima uspijeva da pruži je stavljen na njegovo rano uključivanje u proces
relevantne informacije o tekućem konačnom pro- razvoja proizvoda upravo zato što promjene, koje
fitu proizvoda, koje omogućavaju uspješno uprav- ocrtavaju suvremene konkurentske uvjete poslo-
ljanje njegovim performansama kroz sve faze ži- vanja, zahtijevaju proizvode sa kratkim životnim
votnog vijeka. Obračun troškova životnog vijeka vijekom koji su realizirani uz veoma kompleksan
proizvoda predstavlja jedan integrativni računo- proizvodni proces. U takvim uvjetima poslovanja
vodstveni pristup, koji pruža mogućnost uspješ- poduzeća značajno je pojmovno i suštinsko odre-
nog upravljanja troškovima kroz sve tri navedene đenje suvremenog koncepta obračuna troško-
faze korisnog vijeka trajanja proizvoda. va. Odatle i suglasnost mišljenja među autorima
Obračun troškova životnog ciklusa daje odgo- da Target Costing, predstavlja superiorniji prilaz
vor na pitanje: da li će prihodi, koji se akumulira- kontroli troškova u odnosu na tradicionalni način
ju tokom aktivne, proizvodne faze, biti dovoljni obračuna troškova.
za pokriće ukupnih troškova koji nastaju tokom Rano uključivanje svih elemenata lanca vri-
životnog vijeka proizvoda? jednosti u postupku generiranja i razvoja njegove
ideje, zatim njihovu difuziju kroz cjelokupan pro-
Metoda ciljnih troškova (Target Costing – TC) ces razvoja proizvoda potiče na stvaranje jakog
motivacijskog mehanizma na polju dostizanja že-
Obračun ciljnih troškova je jedan iz niza novo- ljene profitne marže pojedinih proizvoda, te time
nastalih koncepata računovodstva troškova koji se postizanje strategijskog cilja upravljanja profitom
fokusira na faze istraživanja, razvoja i dizajna novog kao početnog nivoa procesa Target Costing-a. Ta-
proizvoda, gdje se inače pružaju najveće moguć- kođer, naglasak na reduciranju troškova, koji za
nosti za utjecaj na buduće troškove. Kao univerzal- razliku od tradicionalnog načina obračuna troško-
ni sveobuhvatni pristup, on ima veliki informacijski va započinje mnogo ranije, u fazi kada za to ima
značaj na polju strategijskog upravljanja troškovi- najviše svrhe i činiti (koncipiranje i preliminarni di-
ma i profitom, upravo ondje gdje su tradicionalni zajn proizvoda) uz prethodni naglasak na značajno
sistemi obračuna troškova pokazali svoje najveće učešće elemenata lanca vrijednosti, započinje ko-
slabosti. Svojom tržišnom usmjerenošću i fokusom ordinirani i sistemski pristup aktivnostima poduze-
na strategijske aspekte poslovanja, obračun ciljnih ća usmjeren na realizaciju globalne vizije njegovog
troškova u velikoj mjeri otklanja nedostatke tradi- poslovanja. Budući da je nastao kao posljedica ne-
cionalnih sistema obračuna troškova i predstavlja ophodnosti da se odgovori suvremenim zbivanji-
ogroman pomak u razvoju teorije i prakse računo- ma na konkurentskoj tržišnoj sceni, ovaj koncept
vodstva troškova. Međutim, bilo bi veoma pogreš- temelji se na jednakosti:
no jednom definirane ciljne troškove proizvoda
smatrati nepromjenjivom i konačnom veličinom. ciljna prodajna cijena – ciljni profit = ciljni trošak
Naime, u smislu filozofije kontinuiranih poboljša-
nja, oni treba da budu neprekidno preispitivani i
snižavani, posebno onda kada počne proces pro- Time predstavlja refleksiju strategijske potrebe
izvodnje. i zahtijeva za postizanje troškovne konkurentnosti
Kao strategijski, sveobuhvatni instrument in- suvremenog poduzeća. Suvremeni koncept obra-
formacijske podrške menadžmenta poduzeća, čuna troškova odlikuje visok stupanj slaganja sa
danas Target Costing predstavlja pouzdan meha- konkurentskom, kao i suvremenom strategijom
nizam upravljanja i smanjenja troškova, čija je ideja poduzeća. Kako su poduzeća suočena sa sve slo-
usmjerena ka pažljivom integriranju strategijskih ženijim uvjetima privređivanja, integriranjem stra-
varijabli unutar koncepta proizvoda. Time pred- tegijskih varijabli o tržišnim i tehnološkim trendo-
stavlja integralni dio procesa razvoja proizvoda vima, potrebama potrošača kao i njihovim zahtje-
te doprinosi upravljanju troškovima u početnim vima za kvalitetom, cijenama i vremenom izlaska
fazama njegovog životnog vijeka (faza dizajna). definiranog proizvoda na tržište Target Costing
27
ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine