Page 27 - ZIPS BROJ 1430
P. 27

RAČUNOVODSTVO










            obračuna, ovaj suvremeni koncepti informacijske   Poseban naglasak kod procesa  Target Costing-a
            podrške upravljanja troškovima uspijeva da pruži   je stavljen na njegovo rano uključivanje u proces
            relevantne informacije o tekućem konačnom pro-  razvoja proizvoda upravo zato što promjene, koje
            fitu proizvoda, koje omogućavaju uspješno uprav-  ocrtavaju suvremene konkurentske uvjete poslo-
            ljanje njegovim performansama kroz sve faze ži-  vanja, zahtijevaju proizvode sa kratkim životnim
            votnog  vijeka.  Obračun troškova  životnog vijeka   vijekom  koji  su  realizirani  uz  veoma  kompleksan
            proizvoda predstavlja jedan integrativni računo-  proizvodni proces. U takvim uvjetima poslovanja
            vodstveni pristup,  koji pruža mogućnost  uspješ-  poduzeća značajno je pojmovno i suštinsko odre-
            nog upravljanja troškovima kroz sve tri navedene   đenje  suvremenog  koncepta  obračuna  troško-
            faze korisnog vijeka trajanja proizvoda.       va. Odatle i suglasnost mišljenja među autorima
               Obračun troškova životnog ciklusa daje odgo-  da  Target Costing,   predstavlja  superiorniji  prilaz
            vor na pitanje: da li će prihodi, koji se akumulira-  kontroli troškova u odnosu na tradicionalni način
            ju tokom aktivne, proizvodne faze, biti dovoljni   obračuna troškova.
            za pokriće ukupnih troškova koji nastaju tokom   Rano uključivanje svih elemenata lanca vri-
            životnog vijeka proizvoda?                     jednosti u postupku generiranja i razvoja njegove
                                                           ideje, zatim njihovu difuziju kroz cjelokupan pro-
               Metoda ciljnih troškova (Target Costing – TC)  ces razvoja proizvoda potiče na stvaranje jakog
                                                           motivacijskog mehanizma na polju dostizanja že-
               Obračun ciljnih troškova je jedan iz niza novo-  ljene profitne marže pojedinih proizvoda, te time
            nastalih koncepata računovodstva troškova koji se   postizanje strategijskog cilja upravljanja profitom
            fokusira na faze istraživanja, razvoja i dizajna novog   kao početnog nivoa procesa Target Costing-a. Ta-
            proizvoda, gdje se inače pružaju najveće moguć-  kođer, naglasak na reduciranju troškova, koji za
            nosti za utjecaj na buduće troškove. Kao univerzal-  razliku od tradicionalnog načina obračuna troško-
            ni sveobuhvatni pristup, on ima veliki informacijski   va započinje mnogo ranije, u fazi kada za to ima
            značaj na polju strategijskog upravljanja troškovi-  najviše svrhe i činiti (koncipiranje i preliminarni di-
            ma i profitom, upravo ondje gdje su tradicionalni   zajn proizvoda) uz prethodni naglasak na značajno
            sistemi obračuna troškova pokazali svoje najveće   učešće elemenata lanca vrijednosti, započinje ko-
            slabosti. Svojom tržišnom usmjerenošću i fokusom   ordinirani i sistemski pristup aktivnostima poduze-
            na strategijske aspekte poslovanja, obračun ciljnih   ća usmjeren na realizaciju globalne vizije njegovog
            troškova u velikoj mjeri otklanja nedostatke tradi-  poslovanja. Budući da je nastao kao posljedica ne-
            cionalnih sistema obračuna troškova i predstavlja   ophodnosti da se odgovori suvremenim zbivanji-
            ogroman pomak u razvoju teorije i prakse računo-  ma na konkurentskoj tržišnoj sceni, ovaj koncept
            vodstva troškova. Međutim, bilo bi veoma pogreš-  temelji se na jednakosti:
            no jednom definirane  ciljne  troškove proizvoda
            smatrati nepromjenjivom i konačnom veličinom.   ciljna prodajna cijena – ciljni profit = ciljni trošak
            Naime, u smislu filozofije kontinuiranih poboljša-
            nja, oni treba da budu neprekidno preispitivani i
            snižavani, posebno onda kada počne proces pro-   Time predstavlja refleksiju strategijske potrebe
            izvodnje.                                      i zahtijeva za postizanje troškovne konkurentnosti
               Kao strategijski, sveobuhvatni instrument in-  suvremenog poduzeća. Suvremeni koncept obra-
            formacijske podrške  menadžmenta poduzeća,     čuna troškova odlikuje visok stupanj slaganja sa
            danas  Target Costing predstavlja pouzdan meha-  konkurentskom,  kao  i  suvremenom  strategijom
            nizam upravljanja i smanjenja troškova, čija je ideja   poduzeća. Kako su poduzeća suočena sa sve slo-
            usmjerena ka pažljivom integriranju strategijskih   ženijim uvjetima privređivanja, integriranjem stra-
            varijabli unutar koncepta proizvoda.  Time pred-  tegijskih varijabli o tržišnim i tehnološkim trendo-
            stavlja  integralni dio  procesa  razvoja proizvoda   vima, potrebama potrošača kao i njihovim zahtje-
            te doprinosi upravljanju troškovima u početnim   vima za kvalitetom, cijenama i vremenom izlaska
            fazama njegovog životnog vijeka (faza dizajna).   definiranog proizvoda na tržište  Target Costing
                                                                                                         27
             ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32