Page 26 - ZIPS BROJ 1430
P. 26

RAČUNOVODSTVO










                        Obračun troškova životnog ciklusa (TLCPC)  nog sasvim novog koncepta praćenja troškova i
                                                                   mjerenja performansi proizvoda, kako bi se izašlo
                        Troškovi aktivnosti koji se obavljaju poslije faze   u susret novonastalim informacijskim potrebama
                     proizvodnje, kao što su postprodajne usluge, ser-  menadžmenta.
                     visiranje i povlačenje proizvoda sa tržišta, mogu   Tradicionalni sistemi obračuna troškova su
                     imati značajno učešće u ukupnoj strukturi troškova   prevashodno orijentirani na praćenje troškova
                     proizvoda. Razlog za to leži u činjenici da pružanje   proizvodnje i njihovo dodjeljivanje pojedinačnim
                     usluga  kupcima  predstavlja  značajno  konkurent-  proizvodima, dok troškove istraživanja, razvoja i
                     sko oruđe u suvremenim uvjetima poslovanja, kao   dizajna obuhvaćaju sumarno, kao troškove koji su
                     i da u nekim privrednim granama, troškovi povla-  zajednički za sve proizvode u asortimanu i  neop-
                     čenja proizvoda mogu biti izuzetno visoki (slučaj   ravdano ih tretiraju rashodima obračunskog pe-
                     zatvaranja nuklearne elektrane ili, pak, povlačenja i   rioda. Sličan obračunski tretman imaju i troškovi
                     uništavanja proizvoda kemijske, farmaceutske i  sl.   koji nastaju tokom post proizvodnih faza životnog
                     industrije).                                  vijeka proizvoda. Ovakav pristup dovodi do toga
                        Za menadžment poduzeća je, u takvim okol-  da  ne  postoji  konkretna  veza  između  spomenu-
                     nostima, od vitalnog značaja da razumije i prati   tih troškova i pojedinačnih proizvoda, u vezi čijeg
                     troškove koji nastaju tokom kompletnog životnog   stvaranja su svi ovi troškovi evidentno nastajali.
                     vijeka proizvoda, odnosno troškove koji nastaju   Zato je za potrebe informiranja menadžmenta u
                     prije, u toku i poslije faze proizvodnje. Tradicional-  suvremenim uvjetima poslovanja razvijen koncept
                     ni pristup upravljanja troškovima se, uglavnom,   obračuna troškova cjelokupnog životnog vijeka
                     fokusiraju na fazu proizvodnje, što predstavlja ne-  proizvoda koji za razliku od tradicionalnih računo-
                     prihvatljivo zanemarivanje sve većih troškova koji   vodstvenih sistema, obračunava i pojedinačnim
                     nastaju u ostalim fazama životnog vijeka proizvo-  proizvodima dodjeljuje sve troškove koji nastaju
                     da. Nadalje, menadžeri odjeljenja često kratkovid-  tokom njihovog cjelokupnog životnog vijeka.
                     no obraćaju pažnju isključivo na troškove svojih   To omogućava menadžmentu da bolje vidi i
                     odjeljenja, što znači da ne postoji međuodjeljen-  razumije ove troškove i da njihovim sučeljavanjem
                     ska koordinacija i suradnja na planu redukcije troš-  sa tekućim i budućim prihodima od realizacije, vrši
                     kova. Negativne implikacije ovakvog pristupa su   permanentno praćenje i kontrolu rentabilnosti po-
                     posebno vidljive u spomenutim slučajevima kada   jedinačnih proizvoda.
                     neopravdana štednja u fazi dizajna prouzrokuje   Dakle, osnovni cilj ovog koncepta obračuna
                     nastanak veoma visokih troškova u narednim fa-  troškova se sastoji u pružanju uvida u ukupne troš-
                     zama životnog vijeka proizvoda. Navedeni razlozi   kove proizvoda, kako bi se menadžmentu poduze-
                     su inicirali potrebu za razvojem mnogo sveobu-  ća omogućilo donošenje odgovarajućih procjena
                     hvatnijeg načina upravljanja troškovima, koji bi za   o tome da li će prihodi, koji se akumuliraju tokom
                     razliku od tradicionalnog pristupa, proširio svoj fo-  aktivne, proizvodne faze, biti dovoljni za pokriće
                     kus i na troškove istraživanja, razvoja, dizajna, mar-  ukupnih troškova koji nastaju tokom životnog vi-
                     ketinga, prodaje, servisiranja i na kraju povlačenja   jeka proizvoda. Time se stvara mogućnost za efek-
                     proizvoda sa tržišta. Dakle, upravljanje troškovima   tivnije upravljanje asortimanom proizvoda, jer se
                     tokom cjelokupnog životnog vijeka proizvoda us-  često identificiraju proizvodi koji više nisu profita-
                     pijeva da ispravi nedostatke tradicionalnih pristu-  bilni.
                     pa i da integrira brojne pojedinačne (funkcionalne)   Zato je važno da se izvještaji koje producira
                     koncepte upravljanja troškovima, što omogućava   ovaj sistem obračuna troškova sačinjavaju često
                     menadžmentu da koordiniranjem napora indivi-  i da sebe uključe u podatke o svim akumuliranim
                     dualnih  funkcija i  odjeljenja,  upravlja troškovima   troškovima i prihodima koji su dodjeljivi danom
                     na mnogo efikasniji i sveobuhvatniji način.   proizvodu, od rađanja ideje za njegovim nastaja-
                        Navedene  činjenice  upućuju  na  zaključak  da   njem, pa sve do momenta njegovog konačnog po-
                     se pred računovodstvom troškova pojavio veoma   vlačenja sa tržišta.
                     ozbiljan izazov, koji je zahtijevao razvijanje jed-  Za razliku od tradicionalnih internih sistema

              26
                                                                               ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31