Page 32 - ZIPS BROJ 1430
P. 32

RAČUNOVODSTVO










                     rajućim profitabilnim proizvodom?”  Treba istaći   će poduzećima omogućiti ostvarenje zadovoljava-
                     da «rezanje» troškova nije upravljanje troškovima.   jućeg profita i adekvatno konkurentsko pozicioni-
                     Troškovima treba upravljati na mnogo podesniji,   ranje na tržištu. Bilo bi, međutim, veoma pogreš-
                     sveobuhvatniji i agresivniji način. U takvim situa-  no zaključiti da se osnovna svrha obračuna ciljnih
                     cijama tradicionalni model upravljanja troškovima   troškova sastoji samo u reduciranju troškova. Tako-
                     pokazuje sve svoje nedostatke.                đer, je neophodno i neprekidno iznalaziti optimal-
                        Imajući u vidu dosadašnju dinamiku razvoja   ni balans između kvaliteta, odnosno funkcionalno-
                     računovodstva troškova i u budućnosti treba oče-  sti proizvoda i njegove cijene, koja će zadovoljiti
                     kivati nova rješenja na ovom području, kao i dalje   kako očekivanja kupaca u pogledu vrijednosti koja
                     poboljšanje kvalitete financijskog izvještavanja.   im je pružena, tako i težnje poduzeća za profitom.
                                                                      Praksa je pokazala da za uspješno konkurent-
                                          ***                      sko nadmetanje danas više nije dovoljno imati
                                                                   samo niske troškove, već je paralelno s tim, neop-
                        Obračun ciljnih troškova je jedan od najzna-  hodno i iznalaziti načine za stalno poboljšanje kva-
                     čajnijih novonastalih  koncepata informacijske   litete i funkcionalnosti proizvoda. Pri tom, naravno,
                     podrške upravljanja troškovima, koji se pojavio   treba voditi računa o činjenici da je pretjerani inže-
                     kao neminovna posljedica nastojanja poduzeća   njering proizvoda, sa karakteristikama za koje kup-
                     da se prilagode suvremenim okolnostima i putem   ci neće biti spremni da plate, danas podjednako
                     uspješnijeg konkurentskog nadmetanja kontinui-  loš kao i nuđenje proizvoda čije karakteristike ne
                     rano održavaju i popravljaju svoju tržišnu poziciju.   zadovoljavaju minimum zahtijeva za kvalitetom.
                     Ova metoda obračuna troškova potiče poduzeća     Može se zaključiti da je obračun ciljnih troškova
                     da budu konkurentnija u okruženju gdje i najma-  mnogo više od prostog sistema za obračunavanje i
                     nja razlika u cijeni može utjecati na kupce da se   kontrolu troškova proizvoda. On predstavlja jedan
                     odluče za jeftiniji proizvod. To je uvjetovalo potre-  sistematski proces, koji se proteže od planiranja
                     bu da se troškovima upravlja na mnogo podesniji,   profita na nivou kompanije, pa sve do poduzimanja
                     sveobuhvatniji i agresivniji način nego što se činilo   kontinuiranih poboljšanja, već dizajniranih, pro-
                     do sada. Ovom metodom se, na bazi neke dane,   izvoda i procesa. Kao sredstvo za sveobuhvatno,
                     konkurentne i tržišnim prilikama determinirane   strategijsko upravljanje troškovima i profitom, ova
                     prodajne cijene, određuje iznos dozvoljenih/cilj-  metoda počinje da funkcionira čak i prije postojanja
                     nih troškova, koji omogućavaju da proizvod još   bilo kakvih tvornica za proizvodnju novih proizvo-
                     uvijek  ostvaruje  željenu  stopu  profita.  Dakle,  u   da. Svojom tržišnom usmjerenošću i fokusom na
                     okviru obračuna ciljnih troškova, cijene određuje   strategijske aspekte poslovanja ona, u velikoj mjeri,
                     visinu dozvoljenih troškova, što je jedna od nje-  otklanja nedostatke tradicionalnih sistema obraču-
                     govih ključnih karakteristika. Oduzimanjem iznosa   na troškova, te predstavlja veliki kvalitativni pomak
                     ciljne dobiti danog proizvoda od njegove prodaj-  u razvoju suvremene teorije i prakse upravljačkog
                     ne cijene, dobivaju se ciljni troškovi koji ne smiju   računovodstva. Uvažavajući sve prednosti i nedo-
                     biti prekoračeni i čije dostizanje predstavlja pokre-  statke suvremenih sistema obračuna, po svojoj apli-
                     tačku snagu svih budućih konkurentskih napora   kativnosti i upotrebljivosti ističu se Target Costing i
                     poduzeća. Obračun ciljnih troškova se definira kao   ABC sistemi obračuna troškova i učinaka.
                     sistem sveobuhvatnog planiranja profita i uprav-  Treba istaći i to da su noviji koncepti razvijani
                     ljanja troškovima. Obračun ciljnih troškova inicira   u velikim transnacionalnim kompanijama, kao i da
                     upravljanje troškovima u najranijim fazama razvo-  su mnogi od njih, od strane istih, čuvani kao po-
                     ja proizvoda (upravo onda kada to ima najviše smi-  slovna tajna i ključni faktor uspjeha. Naravno da za
                     sla činiti), i primjenjuje ga kroz njegov cjelokupni   uspješnu implementaciju novih koncepata obra-
                     životni vijek, uključujući u ovaj proces sve učesnike   čuna troškova i učinaka treba respektirati i kulturo-
                     u lancu vrijednosti poduzeća. Glavno usmjerenje   loški, organizacijski, tehnološki, pravni i povijesni
                     ove metode sastoji se u reduciranju troškova pro-  aspekt.
                     izvoda do zahtijevanog specificiranog nivoa, koje

              32
                                                                               ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37