Page 32 - ZIPS BROJ 1430
P. 32
RAČUNOVODSTVO
rajućim profitabilnim proizvodom?” Treba istaći će poduzećima omogućiti ostvarenje zadovoljava-
da «rezanje» troškova nije upravljanje troškovima. jućeg profita i adekvatno konkurentsko pozicioni-
Troškovima treba upravljati na mnogo podesniji, ranje na tržištu. Bilo bi, međutim, veoma pogreš-
sveobuhvatniji i agresivniji način. U takvim situa- no zaključiti da se osnovna svrha obračuna ciljnih
cijama tradicionalni model upravljanja troškovima troškova sastoji samo u reduciranju troškova. Tako-
pokazuje sve svoje nedostatke. đer, je neophodno i neprekidno iznalaziti optimal-
Imajući u vidu dosadašnju dinamiku razvoja ni balans između kvaliteta, odnosno funkcionalno-
računovodstva troškova i u budućnosti treba oče- sti proizvoda i njegove cijene, koja će zadovoljiti
kivati nova rješenja na ovom području, kao i dalje kako očekivanja kupaca u pogledu vrijednosti koja
poboljšanje kvalitete financijskog izvještavanja. im je pružena, tako i težnje poduzeća za profitom.
Praksa je pokazala da za uspješno konkurent-
*** sko nadmetanje danas više nije dovoljno imati
samo niske troškove, već je paralelno s tim, neop-
Obračun ciljnih troškova je jedan od najzna- hodno i iznalaziti načine za stalno poboljšanje kva-
čajnijih novonastalih koncepata informacijske litete i funkcionalnosti proizvoda. Pri tom, naravno,
podrške upravljanja troškovima, koji se pojavio treba voditi računa o činjenici da je pretjerani inže-
kao neminovna posljedica nastojanja poduzeća njering proizvoda, sa karakteristikama za koje kup-
da se prilagode suvremenim okolnostima i putem ci neće biti spremni da plate, danas podjednako
uspješnijeg konkurentskog nadmetanja kontinui- loš kao i nuđenje proizvoda čije karakteristike ne
rano održavaju i popravljaju svoju tržišnu poziciju. zadovoljavaju minimum zahtijeva za kvalitetom.
Ova metoda obračuna troškova potiče poduzeća Može se zaključiti da je obračun ciljnih troškova
da budu konkurentnija u okruženju gdje i najma- mnogo više od prostog sistema za obračunavanje i
nja razlika u cijeni može utjecati na kupce da se kontrolu troškova proizvoda. On predstavlja jedan
odluče za jeftiniji proizvod. To je uvjetovalo potre- sistematski proces, koji se proteže od planiranja
bu da se troškovima upravlja na mnogo podesniji, profita na nivou kompanije, pa sve do poduzimanja
sveobuhvatniji i agresivniji način nego što se činilo kontinuiranih poboljšanja, već dizajniranih, pro-
do sada. Ovom metodom se, na bazi neke dane, izvoda i procesa. Kao sredstvo za sveobuhvatno,
konkurentne i tržišnim prilikama determinirane strategijsko upravljanje troškovima i profitom, ova
prodajne cijene, određuje iznos dozvoljenih/cilj- metoda počinje da funkcionira čak i prije postojanja
nih troškova, koji omogućavaju da proizvod još bilo kakvih tvornica za proizvodnju novih proizvo-
uvijek ostvaruje željenu stopu profita. Dakle, u da. Svojom tržišnom usmjerenošću i fokusom na
okviru obračuna ciljnih troškova, cijene određuje strategijske aspekte poslovanja ona, u velikoj mjeri,
visinu dozvoljenih troškova, što je jedna od nje- otklanja nedostatke tradicionalnih sistema obraču-
govih ključnih karakteristika. Oduzimanjem iznosa na troškova, te predstavlja veliki kvalitativni pomak
ciljne dobiti danog proizvoda od njegove prodaj- u razvoju suvremene teorije i prakse upravljačkog
ne cijene, dobivaju se ciljni troškovi koji ne smiju računovodstva. Uvažavajući sve prednosti i nedo-
biti prekoračeni i čije dostizanje predstavlja pokre- statke suvremenih sistema obračuna, po svojoj apli-
tačku snagu svih budućih konkurentskih napora kativnosti i upotrebljivosti ističu se Target Costing i
poduzeća. Obračun ciljnih troškova se definira kao ABC sistemi obračuna troškova i učinaka.
sistem sveobuhvatnog planiranja profita i uprav- Treba istaći i to da su noviji koncepti razvijani
ljanja troškovima. Obračun ciljnih troškova inicira u velikim transnacionalnim kompanijama, kao i da
upravljanje troškovima u najranijim fazama razvo- su mnogi od njih, od strane istih, čuvani kao po-
ja proizvoda (upravo onda kada to ima najviše smi- slovna tajna i ključni faktor uspjeha. Naravno da za
sla činiti), i primjenjuje ga kroz njegov cjelokupni uspješnu implementaciju novih koncepata obra-
životni vijek, uključujući u ovaj proces sve učesnike čuna troškova i učinaka treba respektirati i kulturo-
u lancu vrijednosti poduzeća. Glavno usmjerenje loški, organizacijski, tehnološki, pravni i povijesni
ove metode sastoji se u reduciranju troškova pro- aspekt.
izvoda do zahtijevanog specificiranog nivoa, koje
32
ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine