Page 29 - ZIPS BROJ 1430
P. 29

RAČUNOVODSTVO










            le troškova, sažima ključne elemente poslovanja   no reduciranje troškova u početnim fazama nje-
            poduzeća, počevši od višegodišnjeg proizvodnog   govog vijeka razvoja, zato što su alternativne mo-
            planiranja  profita  i  razvoja  pojedinačnih  strate-  gućnosti za reduciranje troškova limitirane, kako
            gija proizvoda, pa sve do njegovog plasiranja na   odmiče faza dizajniranja proizvoda, odnosno kako
            tržište. Proces Target Costing-a je sistem planiranja   proizvod ulazi u fazu proizvodnje. Metoda ciljnih
            profita i upravljanja troškovima koji je vođen cije-  troškova daje odgovor na pitanje: Koliki troškovi
            nom, fokusiran na potrošača, usmjeren na dizajni-  smiju biti?
            ranje i međufunkcionalnu suradnju. Razumijeva-   Upotreba suvremene menadžment tehnike,
            njem ključne ideje i principa, poduzeće, koristeći   podstiče jačanje konkurentnosti na području troš-
            suvremenu upravljačko računovodstvenu tehniku   kova, time što pruža mogućnost efikasnog redu-
            obračuna troškova, započinje upravljanje inicijal-  ciranja troškova, kako u predproizvodnoj, tako i
            nim troškovima u najranijim fazama razvoja pro-  postproizvodnoj fazi životnog vijeka proizvoda.
            izvoda, vrši difuziju fundamentalnih principa duž
            cjelokupnog životnog vijeka uz aktivno učešće
            svih aktivnosti koje predstav-
            ljaju integralni dio njegovog
            lanca vrijednosti.
               U osnovi ideje suvremene
            tehnike obračuna troškova,
            izražena je težnja ka njiho-
            vom znatno proaktivnijem
            načinu upravljanju u odnosu
            na način na koji se to do sada
            činilo. Uspjeh u tom pravcu u
            velikoj mjeri zavisi od moguć-
            nosti upravljanja troškovima
            postojećeg proizvoda, kao i
            od sposobnosti suvremenog
            poduzeća da pokrene poduzetnički duh zaposle-    Slika 1. Koncept ciljnih troškova
            nih. Ideja Target Costing-a počiva na shvaćanju da
            troškovima budućeg proizvoda treba upravljati
            u najranijim fazama njegovog korisnog životnog   Budžetiranje temeljeno na aktivnostima
            vijeka (koncipiranje i preliminarni dizajn), odno-  (Activity Based Budgeting – ABB)
            sno u onoj fazi gdje postoje najveće mogućnosti
            za značajno reduciranja troškova životnog vijeka.   Budžetiranje temeljeno na aktivnostima polazi
               Tradicionalni način obračuna troškova, nije u   od utvrđivanja zahtjeva kupca/korisnika, a ne utvr-
            mogućnosti da odgovori na informacijske potrebe   đivanja troškova. Analizirajući kapacitete važno je
            menadžmenta suvremenog korporativnog druš-     utvrditi kapacitete opreme i broj zaposlenih. Po
            tva. Računa se da danas u visoko razvijenim eko-  izradi početnih kalkulacija ova  metoda analizira
            nomijama više od 80% troškova proizvoda nastaje   troškove koji proizlaze iz korištenja materijalnih
            u fazi njegovog dizajniranja, to fokusiranost tradi-  resursa i ljudskih potencijala. Stoga je ova meto-
            cionalnog načina obračuna troškova isključivo na   da pogodna menadžmentu za donošenje odluka
            fazu proizvodnje, uz zanemarivanje troškova koji   o razini raspoloživih kapaciteta organizacije i nji-
            nastaju u ostalim fazama životnog vijeka proizvo-  hovoj dostatnosti za razvoj proizvoda ili usluge
            da (predproizvodnoj i postproizvodnoj), dovodi   koje zahtijeva tržište. Budžetiranje temeljeno na
            do neefikasnosti u obračunu, kako cijene koštanja,   aktivnostima daje odgovor na pitanje:  Koliki su
            tako i prodajne cijene. U kontekstu toga, logično   kapaciteti organizacije potrebni za zahtijevani
            slijedi zaključak da je najveći potencijal za uspješ-  proizvod ili uslugu?
                                                                                                         29
             ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34