Page 29 - ZIPS BROJ 1430
P. 29
RAČUNOVODSTVO
le troškova, sažima ključne elemente poslovanja no reduciranje troškova u početnim fazama nje-
poduzeća, počevši od višegodišnjeg proizvodnog govog vijeka razvoja, zato što su alternativne mo-
planiranja profita i razvoja pojedinačnih strate- gućnosti za reduciranje troškova limitirane, kako
gija proizvoda, pa sve do njegovog plasiranja na odmiče faza dizajniranja proizvoda, odnosno kako
tržište. Proces Target Costing-a je sistem planiranja proizvod ulazi u fazu proizvodnje. Metoda ciljnih
profita i upravljanja troškovima koji je vođen cije- troškova daje odgovor na pitanje: Koliki troškovi
nom, fokusiran na potrošača, usmjeren na dizajni- smiju biti?
ranje i međufunkcionalnu suradnju. Razumijeva- Upotreba suvremene menadžment tehnike,
njem ključne ideje i principa, poduzeće, koristeći podstiče jačanje konkurentnosti na području troš-
suvremenu upravljačko računovodstvenu tehniku kova, time što pruža mogućnost efikasnog redu-
obračuna troškova, započinje upravljanje inicijal- ciranja troškova, kako u predproizvodnoj, tako i
nim troškovima u najranijim fazama razvoja pro- postproizvodnoj fazi životnog vijeka proizvoda.
izvoda, vrši difuziju fundamentalnih principa duž
cjelokupnog životnog vijeka uz aktivno učešće
svih aktivnosti koje predstav-
ljaju integralni dio njegovog
lanca vrijednosti.
U osnovi ideje suvremene
tehnike obračuna troškova,
izražena je težnja ka njiho-
vom znatno proaktivnijem
načinu upravljanju u odnosu
na način na koji se to do sada
činilo. Uspjeh u tom pravcu u
velikoj mjeri zavisi od moguć-
nosti upravljanja troškovima
postojećeg proizvoda, kao i
od sposobnosti suvremenog
poduzeća da pokrene poduzetnički duh zaposle- Slika 1. Koncept ciljnih troškova
nih. Ideja Target Costing-a počiva na shvaćanju da
troškovima budućeg proizvoda treba upravljati
u najranijim fazama njegovog korisnog životnog Budžetiranje temeljeno na aktivnostima
vijeka (koncipiranje i preliminarni dizajn), odno- (Activity Based Budgeting – ABB)
sno u onoj fazi gdje postoje najveće mogućnosti
za značajno reduciranja troškova životnog vijeka. Budžetiranje temeljeno na aktivnostima polazi
Tradicionalni način obračuna troškova, nije u od utvrđivanja zahtjeva kupca/korisnika, a ne utvr-
mogućnosti da odgovori na informacijske potrebe đivanja troškova. Analizirajući kapacitete važno je
menadžmenta suvremenog korporativnog druš- utvrditi kapacitete opreme i broj zaposlenih. Po
tva. Računa se da danas u visoko razvijenim eko- izradi početnih kalkulacija ova metoda analizira
nomijama više od 80% troškova proizvoda nastaje troškove koji proizlaze iz korištenja materijalnih
u fazi njegovog dizajniranja, to fokusiranost tradi- resursa i ljudskih potencijala. Stoga je ova meto-
cionalnog načina obračuna troškova isključivo na da pogodna menadžmentu za donošenje odluka
fazu proizvodnje, uz zanemarivanje troškova koji o razini raspoloživih kapaciteta organizacije i nji-
nastaju u ostalim fazama životnog vijeka proizvo- hovoj dostatnosti za razvoj proizvoda ili usluge
da (predproizvodnoj i postproizvodnoj), dovodi koje zahtijeva tržište. Budžetiranje temeljeno na
do neefikasnosti u obračunu, kako cijene koštanja, aktivnostima daje odgovor na pitanje: Koliki su
tako i prodajne cijene. U kontekstu toga, logično kapaciteti organizacije potrebni za zahtijevani
slijedi zaključak da je najveći potencijal za uspješ- proizvod ili uslugu?
29
ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine