Page 28 - ZIPS BROJ 1430
P. 28
RAČUNOVODSTVO
treba da osigura, kao i ukaže na načine, na koje je lako shvatiti, ukoliko se razumljivo interpretira i
suvremeno poduzeće u mogućnosti da postigne na sve zaposlene prenese njegova osnovna ideja
definirane ciljeve. Zbog sveobuhvatnog pristupa, i ključni principi poslovanja.
često se promatra kao planski mehanizam koji Target Costing počiva na jednakosti:
doprinosi, kako zadovoljenju potreba potrošača,
osvajanju tržišnog učešća, generiranju profita, tržišna cijena – granični profit = ciljni trošak
tako i postupku strategijskog planiranja profita i
upravljanja troškovima. Target Costing odlikuje sedam tipičnih karakte-
Target Costing kao tržišno orijentirani koncept ristika:
predstavlja efikasno sredstvo postizanja konku- - ciljna prodajna cijena je postavljena tokom
rentskih, kako dugoročnih tako i kratkoročnih planiranja proizvoda, na tržišno orijentiran način;
prednosti, time što doprinosi susretu konkurent- - ciljni granični profit je određen tokom planira-
ske (tržišne) cijene i željene profitne marže na kon- nja proizvoda, baziran na strategijskom profitnom
zistentnoj osnovi, što je potrebno istaći s obzirom planu;
na suvremene trendove koji se pripisuju aktualnim - ciljni trošak je postavljen prije nego što je
uvjetima poslovanja. Uspjeh suvremene uprav- stvarno započeo proces proizvodnje novog proi-
ljačko-računovodstvene podrške menadžmenta zvoda;
poduzeća zavisi od uspješno „utkanih“ i dobro - ciljni trošak je podijeljen (na ciljni trošak kom-
shvaćenih ključnih ideja, zdrave klime i kulture svih ponenti, funkcija, pojedinačne troškove i sl.);
članova visoko integriranog multifunkcionalnog - detaljne informacije o troškovima su osigura-
tima, kao i korjenitih izmjena u pogledu postojeće ne tokom razvoja novog proizvoda da bi podržali
upravljačke i organizacijske strukture poduzeća. reduciranje troškova;
Najviše zasluga u populariziranju suvremene - nivo troškova budućeg proizvoda se uspore-
upravljačko-računovodstvene tehnike pripisuje se đuje sa njegovim ciljnim troškom na različitim tač-
ostvarenjima i uspjehu koji je postignut u japan- kama tokom razvoja novog proizvoda;
skoj automobilskoj industriji. - osnovno pravilo je usmjereno ka tome da cilj-
Target Costing predstavlja tržišno orijentiranu ni trošak nikada ne smije biti prekoračen.
tehniku, usmjerenu u pravcu poticanja troškovne Ciljni trošak nije jedini element kome me-
konkurentnosti, na čijim je osnovama moguće nadžment treba da teži u procesu planiranja i ra-
ostvariti konkurentsku prednost. S uvođenjem ele- zvoja budućeg proizvoda. Potrebno je ukazati na
menata Target Costing-a došlo je do promjene ulo- vezu koja postoji između Target Costing-a i planira-
ge samog računovodstva troškova, sa posebnim nja novih proizvoda, naglašavajući da su svi nabro-
naglaskom na njegovu sve više eksternu, strate- jani elementi međusobno isprepleteni i da shodno
gijsku orijentaciju. U nastojanju da postignu kon- tome utiču jedni na druge.
kurentsku prednost, većina kompanija u zemljama Promatrajući Target Costing kao sustavni proces
razvijenih tržišnih ekonomija prihvaćaju Target Co- upravljanja troškovima i planiranje profita, Ansari i
sting kao tržišnu neminovnost. Kao tržišno orijen- Bel navode šest fundamentalnih principa procesa
tiran koncept, Target Costing predstavlja suvreme- Target Costing-a:
nu računovodstvenu filozofiju obračuna troškova, - cijenom vođen obračun;
koja kreira adekvatan sistem strategijske podrške - fokus na potrošače;
upravljanju troškovima i planiranju profita. - fokus na dizajn;
Target Costing predstavlja, suvremen uprav- - učešće međufunkcionalnog tima;
ljačko-računovodstveni odgovor na izazove viso- - uključenost svih učesnika u lanac vrijednosti;
kokonkurentnog poslovnog okruženja. Iskustva - orijentacija na reduciranje troškova životnog
kompanija, koje sa zavidnim stupnjem uspjeha već vijeka proizvoda.
duži niz godina implementiraju suvremeni uprav- Sve više kompanija u svijetu primjenjuje Target
ljačko-računovodstveni koncept, ukazuju da je u Costing kao metodu upravljanja troškovima. Target
svojoj fundamentalnoj filozofiji koncept relativno Costing kao integriran pristup upravljanja i kontro-
28
ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine