Page 30 - ZIPS BROJ 1430
P. 30
RAČUNOVODSTVO
Metoda bilance postignuća bi se pratio napredak na području dostizanja za-
(Balanced Score Card – BSC) crtanih ciljeva. U proces kontinuiranih poboljšanja
uključuju se svi zaposleni u poduzeću, počevši od
Metoda bilance postignuća predstavlja relativ- menadžera i inženjera proizvodnje, pa sve do rad-
no novi pristup kontrolingu u okviru nika koji opslužuju pojedinačne mašine. Jedna od
strategijskog menadžmenta, razvijen 90-tih osnovnih ideja kaizen metode sastoji se upravo u
godina 20. stoljeća. Temelji se na spoznaji o nedo- prenošenju ovlaštenja i odgovornosti za ostvari-
stacima postupaka obuhvaćanja troškova i četiri vanje ciljeva na radnike, jer su oni u neposrednom
osnovne perspektive putem kojih menadžment kontaktu s problemima koje treba riješiti, te posje-
ima mogućnost preoblikovanja vlastite vizije i stra- duju najbolje znanje o tome kako poboljšati proce-
tegije u poslovne aktivnosti. se i sniziti troškove.
Četiri perspektive razvoja organizacije su: Glavni elementi Kaizena su:
- financijska perspektiva; - timski rad;
- perspektiva kupaca; - osobna disciplina;
- perspektiva internog poslovnog procesa; - poboljšani moral;
- perspektiva usavršavanja i rasta broja zaposle- - kruženje kvalitete;
nih. - prijedlozi za poboljšanja.
Odgovara na pitanje: Koliki su postignuti re- Kaizen obračun troškova daje odgovor na pita-
zultati povezivanja i uravnoteženja čimbenika nje: Može li još bolje?
uspješnosti?
Analiza vrijednosti (Value Engineering – VE)
“Kaizen” troškovi (“Kaizen” Costing – KC)
Analiza vrijednosti razvijena je 40-tih godina
Kaizen obračun troškova oblikovan je u japan- 20. stoljeća u kompaniji General Electric Company.
skim poduzećima, a ponajviše je njegova primjena Polazi od pretpostavke timskog rješavanja kon-
i model obračuna došao do izražaja u automobil- kretnog problema primjenom funkcijske analize.
skoj industriji Toyota. Model analize vrijednosti postupak je kojim se
Kaizen obračun troškova se primjenjuje upra- nastoji djelovati na kontinuirano smanjivanje troš-
vo u proizvodnoj fazi životnog vijeka proizvoda i kova. Analiza vrijednosti daje odgovor na pitanje:
predstavlja sredstvo za kontinuirano snižavanje Mogu li se troškovi još smanjiti?
troškova u malim, inkrementalnim iznosima. Za
razliku od obračuna ciljnih troškova, koji se primje- Metoda upravljanja troškovima kvalitete
njuju za nove ili modificirane postojeće proizvode (Quality Cost Management – QCM)
u fazi dizajna, kada postoje najveće mogućnosti za
ostvarivanje promjena, kaizen obračun teži nepre- Metoda upravljanja troškovima kvalitete pred-
kidnom reduciranju troškova proizvodnje putem stavlja sastavni dio područja upravljačkog raču-
sitnih, inkrementalnih poboljšanja, već dizajnira- novodstva, usmjerenog ka podršci naporima me-
nih, proizvoda i usluga. U metodološkom pogledu, nadžmenta u cilju popravljanja sveukupnih perfor-
prvi korak u primjeni ove metode se sastoji u de- mansi proizvoda i usluga poduzeća.
finiranju troškovne osnove, koju čine stvarni troš- Svodi se na prepoznavanje, utvrđivanje i op-
kovi proizvodnje danog proizvoda u prethodnom timizaciju troškova kvalitete kao strukturnog ele-
obračunskom periodu. Naredni korak se sastoji u menta ukupnih troškova organizacije. Troškovi
uspostavljanju ciljnih iznosa sniženja troškova na kvalitete su troškovi koji nastaju pri osiguravanju
godišnjem ili mjesečnom nivou, čije dostizanje zadovoljavajuće kvalitete i zadobivanju povjerenja
treba da omogući da tekući troškovi proizvodnje u nju, kao i gubici koji se trpe kada ona nije posti-
budu niži od troškovne osnove. Pri tom se ostva- gnuta. U osnovi se dijele na: troškove za kvalitetu i
reni iznosi sniženja troškova permanentno uspo- na troškove zbog (ne)kvalitete. Nakon što je imple-
ređuju s ciljnim, odnosno kaizen iznosima, kako mentiran sustav prikupljanja, klasifikacije i obrade
30
ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine