Page 30 - ZIPS BROJ 1430
P. 30

RAČUNOVODSTVO










                        Metoda bilance postignuća                  bi se pratio napredak na području dostizanja za-
                        (Balanced Score Card – BSC)                crtanih ciljeva. U proces kontinuiranih poboljšanja
                                                                   uključuju se svi zaposleni u poduzeću, počevši od
                        Metoda bilance postignuća predstavlja relativ-  menadžera i inženjera proizvodnje, pa sve do rad-
                     no novi pristup kontrolingu u okviru          nika koji opslužuju pojedinačne mašine. Jedna od
                        strategijskog  menadžmenta,  razvijen  90-tih   osnovnih ideja kaizen metode sastoji se upravo u
                     godina 20. stoljeća. Temelji se na spoznaji o nedo-  prenošenju ovlaštenja i odgovornosti za ostvari-
                     stacima postupaka obuhvaćanja troškova i četiri   vanje ciljeva na radnike, jer su oni u neposrednom
                     osnovne perspektive putem kojih menadžment    kontaktu s problemima koje treba riješiti, te posje-
                     ima mogućnost preoblikovanja vlastite vizije i stra-  duju najbolje znanje o tome kako poboljšati proce-
                     tegije u poslovne aktivnosti.                 se i sniziti troškove.
                        Četiri perspektive razvoja organizacije su:   Glavni elementi Kaizena su:
                        - financijska perspektiva;                    - timski rad;
                        - perspektiva kupaca;                         - osobna disciplina;
                        - perspektiva internog poslovnog procesa;     - poboljšani moral;
                        - perspektiva usavršavanja i rasta broja zaposle-  - kruženje kvalitete;
                     nih.                                             - prijedlozi za poboljšanja.
                        Odgovara na pitanje: Koliki su postignuti re-  Kaizen obračun troškova daje odgovor na  pita-
                     zultati povezivanja i uravnoteženja čimbenika   nje: Može li još bolje?
                     uspješnosti?
                                                                      Analiza vrijednosti (Value Engineering – VE)
                        “Kaizen” troškovi (“Kaizen” Costing – KC)
                                                                      Analiza vrijednosti  razvijena je 40-tih godina
                        Kaizen obračun troškova oblikovan je u japan-  20. stoljeća u kompaniji General Electric Company.
                     skim poduzećima, a ponajviše je njegova primjena   Polazi od pretpostavke timskog rješavanja kon-
                     i model obračuna došao do izražaja u automobil-  kretnog  problema  primjenom  funkcijske  analize.
                     skoj industriji Toyota.                       Model analize vrijednosti postupak je kojim se
                        Kaizen obračun troškova se primjenjuje upra-  nastoji djelovati na kontinuirano smanjivanje troš-
                     vo u proizvodnoj fazi životnog vijeka proizvoda i   kova. Analiza vrijednosti daje odgovor na pitanje:
                     predstavlja  sredstvo  za  kontinuirano  snižavanje   Mogu li se troškovi još smanjiti?
                     troškova u malim, inkrementalnim iznosima. Za
                     razliku od obračuna ciljnih troškova, koji se primje-  Metoda upravljanja troškovima kvalitete
                     njuju za nove ili modificirane postojeće proizvode   (Quality Cost Management – QCM)
                     u fazi dizajna, kada postoje najveće mogućnosti za
                     ostvarivanje promjena, kaizen obračun teži nepre-  Metoda upravljanja troškovima kvalitete pred-
                     kidnom  reduciranju  troškova  proizvodnje  putem   stavlja sastavni dio područja upravljačkog raču-
                     sitnih, inkrementalnih poboljšanja, već dizajnira-  novodstva, usmjerenog ka podršci naporima me-
                     nih, proizvoda i usluga. U metodološkom pogledu,   nadžmenta u cilju popravljanja sveukupnih perfor-
                     prvi korak u primjeni ove metode se sastoji u de-  mansi proizvoda i usluga poduzeća.
                     finiranju troškovne osnove, koju čine stvarni troš-  Svodi se na prepoznavanje, utvrđivanje i op-
                     kovi proizvodnje danog proizvoda u prethodnom   timizaciju troškova kvalitete kao strukturnog ele-
                     obračunskom periodu. Naredni korak se sastoji u   menta ukupnih troškova organizacije.  Troškovi
                     uspostavljanju ciljnih iznosa sniženja troškova na   kvalitete su troškovi koji nastaju pri osiguravanju
                     godišnjem ili mjesečnom nivou, čije dostizanje   zadovoljavajuće kvalitete i zadobivanju povjerenja
                     treba da omogući da tekući troškovi proizvodnje   u nju, kao i gubici koji se trpe kada ona nije posti-
                     budu niži od troškovne osnove. Pri tom se ostva-  gnuta. U osnovi se dijele na: troškove za kvalitetu i
                     reni iznosi sniženja troškova permanentno uspo-  na troškove zbog (ne)kvalitete. Nakon što je imple-
                     ređuju s ciljnim, odnosno kaizen iznosima, kako   mentiran sustav prikupljanja, klasifikacije i obrade

              30
                                                                               ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35