Page 63 - ZIPS BROJ 1430
P. 63
GRA\ENJE
nim troškovima. Riječ je o zanimljivom i u praksi Dodatni troškovi središnje uprave mogu se po-
39
sudova u BiH potpuno nepoznatom obliku nakna- traživati na dva načina: kroz koncept izgubljene
de troškova uzrokovanih kašnjenjem. Suština ovih prilike (Lost Opportunity) i kao stvarni dodatni troš-
troškova i zahtjeva izvođača se bazira na slijedećim kovi (Additional Costs). 40
postavkama. Koncept izgubljene prilike zasniva se na pre-
Usljed produženja trajanja određenog projekta misi da zbog kašnjenja za koje je odgovoran na-
izvođač ima dodatne troškove različite vrste. Rad- ručilac, izvođač nije mogao svoje resurse uposliti
nici na gradilištu će biti zadržani duže, zakupljena na drugom projektu od kojeg bi mogao ostvariti
oprema će biti više korištena, smještaj radnika, pokriće HOOH. Da bi uspio sa takvim zahtjevom,
električna energija, iznajmljeni automobili i sl. će naručilac mora dokazati da je imao mogućnost do-
koštati izvođača više nego što je to bilo inicijalno biti poslove na drugoj strani koje je morao odbiti
planirano. No to za izvođača nisu jedini troškovi. zbog kašnjenja.
Izvođač različitim projektima finansira troškove Kod koncepta stvarnih dodatnih troškova izvo-
središnje uprave (direktori i izvršni direktori, sred- đač mora dokazati koliko su troškovi središnje
nji menadžment, režijski radnici, poslovne prosto- uprave uvećani zbog kašnjenja na projektu. Mora
rije, administracija, računovodstvo i sl.). Ti troškovi dokazati koje HOOH trpi kao posljedicu kašnjenja
središnje uprave nisu nužno vezani za jedan kon- (npr. dodatno utrošeno vrijeme uprave).
kretan projekat, nego služe upravljanju društvom Imajući u vidu činjenicu da je stvarne troškove
kao cjelinom. teško dokazati, za slučaj da izvođač dokaže izgu-
Kako se u faktičkom smislu ti troškovi finansi- bljenu priliku, kvantifikacija visine HOOH se vrši
raju? Svaki pojedinačni projekat generira prihod primjenom različitih formula. Neke od najpoznati-
koji služi ne samo podmirenju direktnih troškova jih su Emden, Hudson i Eichleay. 41
projekta, nego djelimično doprinosi i podmirenju
troškova središnje uprave.
***
Ovaj članak ukratko ukazuje koliko su pita-
nja primjene FIDIC ugovora o građenju izuzetno
izazovna, kako na strani izvođača tako i na strani
naručioca. Potrebno je voditi računa o brojnim
specifičnim detaljima FIDIC ugovora imajući u vidu
ozbiljne pravne i ekonomske posljedice koje krše-
nje ugovora može izazvati. Adekvatno upravljanje
projektom, edukacija učesnika u postupku te pra-
vovremeno reagovanje na kritične situacije, ključ
su uspješne realizacije FIDIC ugovora i mogu dove-
Iz prihoda ostvarenih iz pojedinih projekata sti do preveniranja troškova sporova koji se mogu
podmiruju se troškovi središnje uprave. Produže- mjeriti stotinama hiljada pa i milionima KM. Kao i
njem trajanja jednog projekta (npr. Projekat Saraje- obično, dobra priprema je ključ uspjeha.
vo u gornjoj ilustraciji) angažman središnje uprave
se produžava na projektu Sarajevo, a istovremeno,
ukoliko bi izvođač naplatio samo izvorno ugovo-
renu cijenu i dodatne troškove gradilišta - dodatni
40 Bunni (2005), 334 - 335; Entwistle, Quantification and Substan-
troškovi središnje uprave ne bi bili pokriveni. tiation of Contractual Claims; Molloy, The Calculation of Head Of-
fice Overheads.
39 Hasweh (2016), Prolongation Cost as a Remedy for Construction 41 El-Dash (2010), Claims Analysis and Dispute Resolution, 144 –
Contracts Delays, 28. 146.
63
ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine