Page 18 - ZIPS BROJ 1430
P. 18

FINANSIJSKO IZVJE[TAVANJE










                     zaposlenih o osnovnim mjerama zaštite radnika i   institucija, kao i od strane institucija EU;
                     značaja primjene novih politika i procedura veza-  - obezbijedi efikasno obavljanje poslovnih ak-
                     nih za zaštitu zaposlenih, ali i članova njihove po-  tivnosti u rizičnom okruženju.
                     rodice od COVID-19.                              Ostvarivanje naprijed navedenih ciljeva u odre-
                                                                   đenim slučajevima zahtijeva:
                        Ublažavanje negativnih posljedica             - izmjenu postojeće organizacione strukture
                        pandemije na poslovanje kompanije          privrednog subjekta;
                                                                      - organizovanje rada od kuće;
                        Pored aktivnosti u cilju zaštite života i zdravlja   - organizovanje e-trgovine;
                     zaposlenih, važno je da privredni subjekti što brže   - uspostavljanje adekvatnijeg sistema internih
                     i što adekvatnije reaguju  i u  cilju prilagođavanja   kontrola;
                     poslovanja  novonastaloj  situaciji  i  na  taj  način   - obezbjeđivanje odgovarajućeg informacio-
                     ublaže negativne posljedice pandemije COVID-19.   nog sistema.
                     Kao što kriza izazvana pandemijom ima  različite   Izvjesno je da se zbog navedenih promjena
                     posljedice na poslovanje različitih privrednih su-  povećava mogućnost grešaka u finansijskim izvje-
                     bjekata, tako i aktivnosti koje privredni subjekti   štajima, ali i rizik prevare. Zbog toga je potrebno,
                     trebaju  preduzeti u  cilju ublažavanja posljedica   pored  poboljšanja  efikasnosti  sistema  internih
                     pandemije nisu i ne mogu biti iste.           kontrola i informacionog sistema, obezbijediti
                        Najčešće su to sljedeće aktivnosti:        uslove za adekvatno obavljanje računovodstvene
                        - procjena efekata pandemije na plasman pro-  funkcije u novom (složenijem) okruženju.
                     izvoda i usluga. U tom smislu treba analizirati po-  Naprijed  navedene  aktivnosti  predstavljaju
                     trebe ključnih kupaca u narednom periodu, ali i   samo dio mogućih aktivnosti za ublažavanja po-
                     njihovu buduću likvidnost;                    sljedica pandemije COVID-19. Različiti privredni
                        -  procjena  efekata  epidemije  na  mogućnost   subjekti, čak i u okviru iste djelatnosti, imaju odre-
                     blagovremene nabavke imputa potrebnih za ne-  đene specifičnosti koje utiču na njihovu otpornost
                     smetano  odvijanje  poslovnih procesa.  To podra-  prema novonastaloj situaciji i zahtijevaju različite
                     zumijeva analizu sposobnosti ključnih dobavljača   reakcije u cilju ublažavanja negativnih posljedica
                     da isporuče potrebne proizvode, robu i usluge u   pandemije.
                     očekivanom roku;                                 U kojoj mjeri će privredni subjekti uspjeti da
                        - identifikovanje rizika;                  ublaže negativne posljedice pandemije COVID-19,
                        - definisanje i primjena strategije i politike za   između ostalog, zavisi od profesionalne kompe-
                     upravljanje rizikom.                          tentnosti menadžmenta, kompetentnosti članova
                        Upravljanje rizikom predstavlja centralni dio   upravnog, odnosno nadzornog odbora i odbora za
                     strateškog menadžmenta i korporativnog uprav-  reviziju i korporativne kulture, ali i od uspješnosti
                     ljanja, a obavlja se neprekidno i sa stalnim prilago-  poslovanja i adekvatnosti politike raspodjele dobi-
                     đavanjima izazovima u okruženju pa kažemo da   ti u prethodnim godinama.
                     je ovo dinamičan proces. Svaki privredni subjekt
                     razvija svoje interne procedure za upravljanje rizi-  Regulatorni okvir finansijskog izvještavanja
                     kom.
                        Glavni ciljevi upravljanja rizikom u uslovima   Pod regulatornim okvirom finansijskog izvje-
                     pandemije su da privredni subjekt:            štavanja podrazumijevamo profesionalnu i zakon-
                        - preživi gubitke nastale na početku pandemije   sku regulativu.
                     i poslije toga ostvari rast;                     Zakonom o računovodstvu Bosne i Hercego-
                        - usklađuje poslovanje s novim pravilima i za-
                     konskim propisima koji važe za vrijeme pandemije;  vine je propisano da se na cijeloj teritoriji BiH pri-
                                                                   mjenjuju Međunarodni rečunovodstveni standardi
                        - iskoristi sve šanse, odnosno mogućnosti za
                     ublažavanje negativnih posljedica pandemije koje   (MRS),  odnosno  Međunarodni  standardi  finansij-
                                                                   skog izvještavanja (MSFI), kao i prateća uputstva,
                     proizilaze iz mjera donesenih od strane nadležnih
              18
                                                                               ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23