Page 18 - ZIPS BROJ 1430
P. 18
FINANSIJSKO IZVJE[TAVANJE
zaposlenih o osnovnim mjerama zaštite radnika i institucija, kao i od strane institucija EU;
značaja primjene novih politika i procedura veza- - obezbijedi efikasno obavljanje poslovnih ak-
nih za zaštitu zaposlenih, ali i članova njihove po- tivnosti u rizičnom okruženju.
rodice od COVID-19. Ostvarivanje naprijed navedenih ciljeva u odre-
đenim slučajevima zahtijeva:
Ublažavanje negativnih posljedica - izmjenu postojeće organizacione strukture
pandemije na poslovanje kompanije privrednog subjekta;
- organizovanje rada od kuće;
Pored aktivnosti u cilju zaštite života i zdravlja - organizovanje e-trgovine;
zaposlenih, važno je da privredni subjekti što brže - uspostavljanje adekvatnijeg sistema internih
i što adekvatnije reaguju i u cilju prilagođavanja kontrola;
poslovanja novonastaloj situaciji i na taj način - obezbjeđivanje odgovarajućeg informacio-
ublaže negativne posljedice pandemije COVID-19. nog sistema.
Kao što kriza izazvana pandemijom ima različite Izvjesno je da se zbog navedenih promjena
posljedice na poslovanje različitih privrednih su- povećava mogućnost grešaka u finansijskim izvje-
bjekata, tako i aktivnosti koje privredni subjekti štajima, ali i rizik prevare. Zbog toga je potrebno,
trebaju preduzeti u cilju ublažavanja posljedica pored poboljšanja efikasnosti sistema internih
pandemije nisu i ne mogu biti iste. kontrola i informacionog sistema, obezbijediti
Najčešće su to sljedeće aktivnosti: uslove za adekvatno obavljanje računovodstvene
- procjena efekata pandemije na plasman pro- funkcije u novom (složenijem) okruženju.
izvoda i usluga. U tom smislu treba analizirati po- Naprijed navedene aktivnosti predstavljaju
trebe ključnih kupaca u narednom periodu, ali i samo dio mogućih aktivnosti za ublažavanja po-
njihovu buduću likvidnost; sljedica pandemije COVID-19. Različiti privredni
- procjena efekata epidemije na mogućnost subjekti, čak i u okviru iste djelatnosti, imaju odre-
blagovremene nabavke imputa potrebnih za ne- đene specifičnosti koje utiču na njihovu otpornost
smetano odvijanje poslovnih procesa. To podra- prema novonastaloj situaciji i zahtijevaju različite
zumijeva analizu sposobnosti ključnih dobavljača reakcije u cilju ublažavanja negativnih posljedica
da isporuče potrebne proizvode, robu i usluge u pandemije.
očekivanom roku; U kojoj mjeri će privredni subjekti uspjeti da
- identifikovanje rizika; ublaže negativne posljedice pandemije COVID-19,
- definisanje i primjena strategije i politike za između ostalog, zavisi od profesionalne kompe-
upravljanje rizikom. tentnosti menadžmenta, kompetentnosti članova
Upravljanje rizikom predstavlja centralni dio upravnog, odnosno nadzornog odbora i odbora za
strateškog menadžmenta i korporativnog uprav- reviziju i korporativne kulture, ali i od uspješnosti
ljanja, a obavlja se neprekidno i sa stalnim prilago- poslovanja i adekvatnosti politike raspodjele dobi-
đavanjima izazovima u okruženju pa kažemo da ti u prethodnim godinama.
je ovo dinamičan proces. Svaki privredni subjekt
razvija svoje interne procedure za upravljanje rizi- Regulatorni okvir finansijskog izvještavanja
kom.
Glavni ciljevi upravljanja rizikom u uslovima Pod regulatornim okvirom finansijskog izvje-
pandemije su da privredni subjekt: štavanja podrazumijevamo profesionalnu i zakon-
- preživi gubitke nastale na početku pandemije sku regulativu.
i poslije toga ostvari rast; Zakonom o računovodstvu Bosne i Hercego-
- usklađuje poslovanje s novim pravilima i za-
konskim propisima koji važe za vrijeme pandemije; vine je propisano da se na cijeloj teritoriji BiH pri-
mjenjuju Međunarodni rečunovodstveni standardi
- iskoristi sve šanse, odnosno mogućnosti za
ublažavanje negativnih posljedica pandemije koje (MRS), odnosno Međunarodni standardi finansij-
skog izvještavanja (MSFI), kao i prateća uputstva,
proizilaze iz mjera donesenih od strane nadležnih
18
ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine