Page 13 - ZIPS BROJ 1430
P. 13

POREZI










            ki indirektni porez (npr. povrati po PDV prijavama,   Doneseno Uputstvo o odobravanju
            povrati akciza i sl.) i povrate neosnovano izvršenih   i izvršavanju povrata
            uplata  (npr.  nakon  poništavanja  rješenja  UIO  po
            kojem su uplaćeni dodatni razrezi poreskih obave-  Uputstvo o odobravanju i izvršavanju povrata
            za). Sve ove povrate UIO vrši nakon što se uvjeri da   novčanih sredstava koje se evidentiraju u poreznom
            obveznici koji potražuju iznose poreza od UIO isto-  podsistemu elektronskim putem, izuzev povrata po
                                                                   7
            vremeno nemaju obaveze  po  osnovu indirektnih   PDV prijavi  (u daljem tekstu: Uputstvo) je stupilo na
            poreza prema UIO.                              snagu 27. 6. 2020. godine. Ovo Uputstvo je donese-
               S druge strane, suprotno jasnim i nedvosmisle-  no radi utvrđivanja internih procedura nadležnih or-
            nim zakonskim odredbama, UIO u praksi ne nami-  ganizacionih jedinica UIO koje se tiču odobravanja
            ruje obveznicima troškove garancije koje su imali   i izvršavanja povrata (po  zahtjevu obveznika ili po
            prilikom obezbjeđenja duga prema UIO za koji se   službenoj dužnosti) elektronskim putem, a koji se
            naknadno ispostavilo da nije bio osnovan (npr. na-  evidentiraju u informacionom poreskom podsistemu
            kon poništenja rješenja UIO po kojem je izvršena   UIO. Ovo Uputstvo se ne odnosi na povrate koji proiz-
            uplata).                                       laze iz podnesenih PDV prijava samooporezivanja. Iz
               Takođe, UIO ne plaća obveznicima  ni zatezne   navedenog proizlazi da je Uputstvo doneseno za in-
            kamate (za obveznike “pozitivne kamate”) po stopi   ternu primjenu UIO unutar poreskog podsistema kao
            od 0,04% za svaki dan za koji je UIO neosnovano za-  dijela informacionog sistema UIO u kojem se eviden-
            držala uplate obveznika na Jedinstvenom računu,   tiraju obaveze po osnovu PDV-a i akciza na proizvode
            za poreski dug koji je naknadno poništen.      domaće proizvodnje, uključujući i putarinu.
               Međutim, navedena praksa nepriznavanja za-    Pokretanje postupka povrata i nadležnosti za
            teznih kamata obveznicima od strane UIO bi se u   odlučivanje o povratima su regulisane članom 4.
            narednom periodu trebala promijeniti s obzirom na   Uputstva. Postupak povrata PDV-a plaćenog za
            to da je Ustavni sud BiH je u presudi AP 3548/18    snabdijevanje dobrima i uslugama diplomatskih
                                                     6
            donesenoj na sjednici održanoj 4. 6. 2020. godine   ili konzularnih predstavništava, međunarodnih or-
            ukinuo presudu Suda BiH, zaključujući „da je povri-  ganizacija i članovima međunarodnih organizacija,
                                                           uključujući članove njihovih porodica i povrat po
            jeđeno apelantovo pravo na imovinu iz člana II/3.k   međunarodnim  ugovorima  pokreće  se  podnoše-
            Ustava  Bosne  i  Hercegovine  i  člana  1  Protokola  uz   njem zahtjeva, na propisanim obrascima (Obrazac
            Evropsku konvenciju kada su organi uprave i sudovi   CD PDV1, CD PDV2 i CD PDV 1M), Grupi za povrat in-
            odbili apelantov zahtjev za isplatu zatezne kamate   direktnih poreza po osnovu međunarodnih ugovo-
            za neblagovremeno izvršene povrate PDV-a primje-  ra, Odsjeka za poreze Regionalnog centra Sarajevo.
            njujući proizvoljno relevantne propise, zbog čega se   Postupak povrata akcize po osnovu člana 31. stav
            ne može zaključiti da je miješanje u apelantovo pravo   (1) Zakona o akcizama u BiH (fizička i pravna lica
            na imovinu bilo „zakonito“ u smislu člana 1 Protokola   koja koriste lož-ulje za zagrijavanje i za poljoprivred-
            broj 1 uz Evropsku konvenciju.“ U vezi sa navedenim,   nu proizvodnju) pokreće se podnošenjem zahtjeva
            U  navedenoj  presudi Ustavnog suda su  uvaženi i   na propisanom obrascu (Obrazac ZPLO), a povrat
            drugi zahtjevi iz apelacije prema kojima se smatra    akcize po osnovu upotrebe alkohola za proizvodnju
            da je „nesporno da je Zakonom o PDV-u regulirano pi-  lijekova i/ili medicinske svrhe i kao repromaterijal u
            tanje roka za povrat PDV-a, te da je stoga ovaj zakon   proizvodnji sredstava za čišćenje i kozmetike, kao i
            lex specialis u odnosu na Zakon o postupku indirek-  povrat akcize za izvezene akcizne proizvode za koje
            tnog oporezivanja. Stoga se povrat PDV-a ima izvršiti   je prethodno plaćena akciza, pokreće se podnoše-
            najkasnije u roku od 60 dana po isteku roka za preda-  njem pismenog zahtjeva u slobodnoj formi. Zahtjev
            ju prijave PDV-a, a ne „u roku od šest mjeseci od kada   za povrat akcize po članu 31. stav (1) i (2) Zakona o
            je UIO saznao za tačan iznos.“ Očekuje se da će UIO   akcizama u BiH podnosi se Grupi za podršku nad-
            u budućem postupanju promijeniti svoj raniji stav   ležnog regionalnog centra UIO prema sjedištu/pre-
            i postupanje uskladiti sa navedenom presudom   bivalištu podnosioca zahtjeva, a zahtjev za povrat
            Ustavnog suda BiH.
                                                           7  Uputstvo o odobravanju i izvršavanju povrata novčanih sred-
                                                           stava koje se evidentiraju u poreznom podsistemu elektronskim
            6  Ustavni Sud Bosne i Hercegovine.            putem, izuzev povrata po PDV prijavi (“Sl. glasnik BiH”, broj 35/20).
                                                                                                         13
             ZIPS - broj 1430 - septembar 2020. godine
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18